Minęło zaledwie nieco ponad pół roku od wznowienia dostaw boeingów B787, a ponownie zostały one wstrzymane. W czwartek (23 lutego) amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała, że Boeing tymczasowo wstrzymał dostawy swoich słynnych Dreamlinerów, ponieważ producent przeprowadza dodatkowe analizy jednego z komponentów kadłuba.
Boeing poinformował regulatora, że w ciągu ostatniego tygodnia podczas przeglądania dokumentacji certyfikacyjnej odkrył błąd w analizie popełniony przez swojego dostawcę, związany z przednią grodzią ciśnieniową B787. Niezwołoczenie po tym okryciu producent powiadomił FAA i wstrzymał dostawy B787 do czasu zakończenia wymaganej analizy i dokumentacji.
Firma Spirit AeroSystems, która dostarcza przednią gródź ciśnieniową dla Dreamlinerów, stwierdziła, że jest świadoma wstrzymania przez Boeinga dostaw tych samolotów.
- W oparciu o informacje, które obecnie posiadamy i nasze dotychczasowe interakcje z Boeingiem, uważamy, że jest zbyt wcześnie, aby twierdzić, że doszło do błędu w analizie ze strony Spirit AeroSystems - napisała firma w oświadczeniu.
The Wall Street Journal wcześniej informował, że Boeing nie dostarczył żadnego Dreamlinera od 26 stycznia br. Sam Boeing uspokaja i twierdzi, że nie ma żadnych bezpośrednich obaw dotyczących bezpieczeństwa lub lotów dla całej floty B787 znajdującej się obecnie w eksploatacji. - Podczas gdy obecne problemy będą miały wpływ na dostawy w przedziale krótkoterminowym, to w tej chwili nie przewidujemy żadnych zmian w naszych prognozach produkcji i dostaw na ten rok - podsumował producent.
Wznowienie dostaw w 2022 r.FAA dała zielone światło na dostawy szerokokadłubowych Dreamlinerów
na początku sierpnia 2022 r. Odbiory tych maszyn były zawieszone przez ponad 2 lata, ponieważ krajowy regulator i Boeing sprawdzały serię odkrytych wad produkcyjnych. Wznowienie dostaw "Liniowców marzeń" wpłynęło pozytywnie na branżę lotniczą, która po złagodzeniu obostrzeń lotniczych podróży, bardzo szybko odradza się do poziomów sprzed pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.
Ówczesny powrót odbiorów boeingów 787 był długo oczekiwany przez samego producenta oraz jego klientów, w tym największych, takich jak American Airlines, United Airlines czy Lufthansa, którzy nie otrzymali nowych Dreamlinerów w okresie, w którym szybko rósł popyt na podróże lotnicze. Więcej o tym pisaliśmy już w
TYM TEKŚCIE.
Program B787Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1615 samolotów B787: 416 w wersji B787-8, 1010 maszyn B787-9 oraz 189 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1040 Dreamlinerów: 386 B787-8, 580 B787-9 oraz 74 największe B787-10. Według danych z połowy lutego Boeing ma dostarczyć jeszcze 575 maszyn: 30 B787-8, 430 B787-9 oraz 115 największych B787-10.
Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w kategorii maszyn szerokokadłubowych, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.