W czwartek (17 sierpnia) samolot MD-90 o rejestracji N931TB, należący kiedyś do linii Delta Air Lines (N962DN), który ma być przebudowany na eksperymentalny X-66A, został przebazowany z Victorville do zakładu Boeinga w Palmdale. Tam już niebawem ma rozpocząć się jego przebudowa w ramach programu NASA Sustainable Flight Demonstrator.
Sustainable Flight Demonstrator
Technologie zademonstrowane i przetestowane jako część programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD) będą kształtować przyszłe projekty i mogą doprowadzić do przełomu w wydajności, jeśli chodzi o aerodynamikę i zużycie paliwa.
- Program SFD ma potencjał do wniesienia ogromnego wkładu w zrównoważoną przyszłość. Program daje możliwość zaprojektowania, zbudowania i przetestowania pełnoskalowego eksperymentalnego samolotu, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowopowstałych problemów technicznych - powiedział Greg Hyslop, główny inżynier i wiceprezes działu inżynierii, testów i technologii w Boeingu.
Przebudowa maszyny
Najważniejsza planowana modyfikacja samolotu obejmuje wymianę skrzydeł na nowe ultracienkie i zarazem wsparte zastrzałami. Według danych producenta mają mieć one znacznie większe wydłużenie niż standardowe. Dzięki takim modyfikacjom samolot ten będzie lepsze podstawowe parametry. Konfiguracja, nazywana Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), ma być bardziej oszczędna pod względem zużycia paliwa niż najlepsze obecnie w swojej klasie samoloty komercyjne. Zużycie paliwa ma być mniejsze nawet o ponad 30 proc.
Warto dodać, że Boeing i NASA współpracowały nad tą koncepcją przez ponad 10 latw ramach programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR). Uzyskane dane mają posłużyć do zaprojektowania nowej generacji samolotów wąskokadłubowych.
Testy od 2028 r., w służbie może od 2035 r.
Niezwykle cienkie, znacznie wydłużone skrzydła z podporami mogłyby docelowo pomieścić zaawansowane systemy napędowe, które są ograniczone brakiem miejsca pod skrzydłami we współczesnych konstrukcjach samolotów niskopłatowych. Rozpoczęcie testów w locie demonstratora technologii samolotu z TTBW, opartego na skróconym płatowcu MD-90, jest planowane w 2028 r. Loty techniczne mają być realizowane w NASA Armstrong Flight Research Center w Kalifornii. Boeing twierdzi, że w tym samym czasie podejmie decyzję o użyciu skrzydeł nowego typu w samolocie nowej generacji, który mógłby wejść do eksploatacji około 2035 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.