Wraz z ożywieniem ruchu międzynarodowego i powrotem podróży lotniczych do poziomu prawie sprzed pandemii, Boeing prognozuje w Paryżu globalny popyt na ponad 42,5 tys. nowych komercyjnych odrzutowców do 2042 r., o wartości 8 bln dolarów.
Boeing właśnie opublikował swoją prognozę rynku komercyjnego na 2023 r. (Commercial Market Outlook - CMO) dotyczącą 20-letniego popytu na komercyjne samoloty i usługi. Nowa prognoza pojawia się trzy lata po tym, jak pandemia uziemiła większość globalnej floty.
Według producenta ruch pasażerski nadal przewyższa globalny wzrost gospodarczy o 2,6 proc., a światowa flota niemal podwoiła się do 48,6 tys. odrzutowców, zwiększając się o 3,5 proc. rok do roku. Boeing prognozuje, że linie lotnicze wymienią w najbliższym czasie około połowy globalnej floty na nowe, bardziej paliwooszczędne samoloty.
- Branża lotnicza wykazała się odpornością i zdolnością adaptacji po bezprecedensowych zakłóceniach, a linie lotnicze reagowały na wyzwania, upraszczając swoje floty, poprawiając wydajność i wykorzystując odradzający się popyt. Patrząc w przyszłość podróży lotniczych, nasza CMO na 2023 r. odzwierciedla dalszą ewolucję ruchu pasażerskiego związaną z globalnym wzrostem klasy średniej, inwestycjami w zrównoważony rozwój, ciągłym rozwojem tanich przewoźników oraz popytem na ładunki lotnicze w celu obsługi zmieniających się łańcuchów dostaw i ekspresowych dostaw ładunków - powiedział Brad McMullen, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży komercyjnej i marketingu.
Prognozy Boeinga dotyczące popytu regionalnego i kluczowych trendów do 2042 r. pokazują, że :
- Rynki Azji i Pacyfiku będą stanowić ponad 40 proc. globalnego popytu, z czego połowa przypadnie na Chiny;
- Flota w Azji Południowej będzie rozwijać się w tempie ponad 7 proc. rocznie, co jest najszybszym tempem na świecie, a Indie będą odpowiadać za ponad 90 proc. ruchu pasażerskiego w regionie;
- Ameryka Północna i Europa będą odpowiadać za około 20 proc. globalnego popytu;
- Przewoźnicy niskokosztowi będą obsługiwać ponad 40 proc. floty jednokadłubowej w 2042 r., w porównaniu z 10 proc. 20 lat temu;
- Po pominięciu popytu na Rosję i Azję Środkową w zeszłorocznej CMO ze względu na niepewność w regionie, tegoroczna prognoza obejmuje Rosję i Azję Środkową w regionie Eurazji, który obejmuje około 3 proc. globalnej floty do 2042 r.;
- Commercial Services prognozuje całkowity obsługiwany rynek o wartości 3,8 biliona dolarów, w tym rozwiązania cyfrowe, które zwiększają wydajność i obniżają koszty; solidny popyt na części i rozwiązania w zakresie łańcucha dostaw; rosnące opcje konserwacji i modyfikacji; oraz skuteczne szkolenia w celu zwiększenia bezpieczeństwa i wspierania pilotów i techników.
W 20-letnim okresie prognozy Boeing przewiduje 75 proc. popyt na nowe samoloty wąskokadłubowe, co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z prognozą z 2022 r. i ponad 32 tys. samolotów. Nowe maszyny szerokokadłubowe mają stanowić prawie 20 proc. dostaw, z ponad 7,4 tys. samolotami umożliwiającymi liniom lotniczym otwieranie nowych rynków. Ostatnie 5 proc., to zamówienia samolotów cargo z łączną liczbą 2,8 tys. samolotów.