Po wielu miesiącach spekulacji zakup Spirit AeroSystems przez Boeinga stało się faktem. Producent samolotów zapłaci firmie z Wichity za przejęcie jej aktywów 4,7 mld dolarów. Boeing przejmie także dług głównego dostawy podzespołów, co podniesie kwotę netto transakcji do 8,3 mld dolarów. Cześć aktywów Spirit przejmie Airbus.
Uziemienie Dreamlinerów, dwie katastrofy z udziałem B737 MAX 8 to tylko wycinek problemów amerykańskiego producenta samolotów. Z kolei w styczniu podczas wznoszenia się B737 MAX 9 z kadłuba wyrwane zostało okno, pod którym zamaskowane były nieaktywne drzwi awaryjne, co tylko utrudniło sytuację Boeinga.
Organy regulacyjne zwiększyły nadzór, a przeprowadzone audyty wykazały wiele zaniedbań, nie tylko w samym Boeingu, ale również w Spirit AeroSystems. Firma z Wichity jest głównym dostawcą podzespołów dla amerykańskiego producenta samolotów, w tym kadłubów B737 MAX.
Zła kondycja Spirit
Sytuacja finansowa Spirit AeroSystems z każdym miesiącem, rokiem pogarszała się. Producentowi podzespołów do samolotów groziło nawet bankructwo, w związku z czym od wielu miesięcy pojawiły się informacje, że Boeing przejmie aktywa firmy ze stanu Kansas. Problemem było jednak to, że Spirit produkuje również części do samolotów Airbusa – głównego konkurenta Boeinga.
W kwietniu media obiegła informacja, że dwaj najwięksi producenci samolotów na świecie podzielą aktywa Spirit AeroSystems i przejmą te jednostki firmy, które produkują konkretne podzespoły. Niecałe trzy miesiące później spekulacje zostały ucięte, a Spirit AeroSystems zostanie przyjęty przez Boeinga i Airbusa.
Spirit oprócz produkcji kluczowych podzespołów do A220, A350, B737 i B787, produkuje również części dla prywatnych odrzutowców, takich jak Challenger 350, Challenger 650, Global 5500, 6500 i 7000.
Przejęcie aktywów i pasywów
Amerykański koncern przejmie aktywa dostawy podzespołów za kwotę w wysokości 4,7 mld dolarów amerykańskich. Boeing zobowiązał się również do przejęcia długu netto, co podniesie wartość transakcji do 8,3 mld dolarów.
David Calhoun, ustępujący prezes dyrektor generalny Boeinga, stwierdził, że przejęcie Spirit AeroSystems służy interesom pasażerów, linii lotniczych oraz pracowników obu firm, a także akcjonariuszom i całym Stanom Zjednoczonym. – Dzięki ponownej integracji Spirit możemy w pełni dostosować nasze komercyjne systemy produkcyjne, w tym nasze systemy zarządzania bezpieczeństwem i jakością, a także naszą siłę roboczą do tych samych priorytetów, zachęt i wyników – skupionych na bezpieczeństwie i jakości – wyznał Calhoun.
Aktywa Spirit, które odpowiadają za wytwarzane do A220 i A350 podzespoły, przejęte zostaną przez Airbusa za kwotę 559 mln dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.