Wartość akcji Boeinga spadła o osiem proc. po tym, jak Wells Fargo obniżyła rating amerykańskiego koncernu lotniczego. Opóźnienia w dostawach samolotów bezpośrednio wpływają na koszty końcowe producenta, a ograniczenia przypływów finansowych okazały się niewydajne. Dług netto Boeinga wynosi już ponad 45 mld dolarów amerykańskich.
W branży lotniczej, zwłaszcza w przemyśle producenckim, kluczowe jest bezpieczeństwo, a potencjalne zyski są wyłącznie dodatkiem. Mocna konkurencja Airbusa i wyścig z czasem sprawiły, że Boeing – wieloletni lider – utracił niezawodność produkcyjną. Pokłosiem spadku wysokiej jakości produkcji były m.in. uziemienia Dreamlinerów i dwie katastrofy z udziałem B737 MAX 8.
Styczniowy „incydent” – w czasie wznoszenia się B737 MAX 9 Alaska Airlines wyrwane zostało okno, pod którym zamaskowane były nieaktywne drzwi awaryjne – i późniejsze audyty tylko potwierdziły, że jakoś produkcji nowych samolotów przez Boeinga w ostatnich latach była bardzo niska, podczas gdy zaniedbania „kultury bezpieczeństwa” wysokie.
Wykryte wady odbijają się negatywnie na finansach amerykańskiego producenta samolotów. Dług netto Boeinga przekroczył już 45 mld dolarów, a Wells Fargo, międzynarodowa firma świadcząca usługi finansowe, obniżyła rating firmy, co jest związane z m.in. niezadawalającą wydajnością sytuacji finansowej po dokonanych ograniczeniach przepływu środków pieniężnych. Obniżenie zdolności kredytowych wywołało wartości akcji koncernu o około osiem proc. – obecna cena akcji Boeinga jest najniższa od listopada 2022 roku.
Banki pożyczające pieniądze Boeingowi stwierdziły, że odnotowały „wzrost przepływu środków pieniężnych z produkcji, który wpłynął na nowy cykl inwestycyjny samolotów, ograniczając wolny przepływ środków pieniężnych za kilka lat”. Wells Fargo spodziewa się, że wolne przepływy gotówkowe Boeinga osiągną szczyt w 2027 r., a producent prawdopodobnie wyemituje więcej obligacji, aby poprawić swoją ogólną strukturę finansową.
Jeśli bilans Boeinga nie ulegnie poprawie, to amerykański producent samolotów musi liczyć się z kolejnym obniżeniem ratingu, który sięgnie „śmieciowego” poziomu. Zaklasyfikowanie podmiotowi takiej zdolności kredytowej oznacza wzrost stóp procentowych kredytów, gdyż istnieje duże ryzyko, że emitent dług nie spłaci. Wtedy emitowane przez Boeinga obligacje będą uznawane za nieinwestycyjne, co tylko pogorszy kondycję koncernu.
Obciążenia finansowe wpływają na zaufanie inwestorów, a prawda jest taka, że bez poprawy bieżących problemów z produkcją i kontrolą jakości Boeing będzie nadal stawiać czoła wyzwaniom finansowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.