Boeing rozpoczął modyfikacje pierwszego z dwóch komercyjnych samolotów B747-8I, które mają zostać przekształcone w prezydenckie samoloty VC-25B dla United States Air Force (USAF).
Air Force One to kryptonim samolotu, na pokładzie którego znajduje się prezydent USA. Ciekawostką jest, że kryptonim ten nie jest przyznany na stałe konkretnemu statkowi powietrznemu. Biały Dom ma do dyspozycji dwa takie same samoloty Boeing VC-25A (B747-200 Jumbo Jet), które zostały specjalnie przygotowane do goszczenia na swoim pokładzie prezydentów USA. Nazwa Air Force One odnosi się do samolotu, na którego pokładzie leci prezydent. Gdy leci wiceprezydent, dana maszyna otrzymuje nazwę Air Force Two. Już niebawem dwa nowoczesne VC-25B będą latać jako Air Force One przez następne 30 lat. Jak informuje USAF, w zakładzie Boeinga w San Antonio w Teksasie rozpoczęły się modyfikacje nowych samolotów.
– Pierwsza faza modyfikacji samolotu polega na wycięciu dużych obszarów poszycia i struktur w przednich i dolnych płatach samolotu, a następnie zainstalowaniu dwóch nowo wyprodukowanych superpaneli, które zawierają ulepszenia konstrukcyjne i wycięcia dla drzwi dolnego pokładu VC-25B, w tym wewnętrzne i zewnętrzne schody na potrzeby misji prezydenckich – powiedzieli przedstawiciele Boeinga.
USAF obecnie pracuje nad zastąpieniem obecnej floty samolotów prezydenckich, dwóch samolotów VC-25A opartych na B747-200, dostarczonych w 1991 r. na dwa B747-8I,
oryginalnie zbudowanych dla rosyjskiego przewoźnika Transaero, który ogłosił upadłość w 2015 r. tuż przed dostawą tych maszyn. Komercyjne B747 wymagają rozbudowanych modernizacji, aby mogły zostać przekształcone w konfigurację VC-25B. Np. dwie pary drzwi, jedne przed skrzydłem a drugie za skrzydłem na dolnym pokładzie, nie wchodziły w wyposażenie komercyjnej konfiguracji samolotów pasażerskich, zgodnie z dokumentami USAF wydanymi w lipcu 2018 r. Chowane schody powietrzne mają umożliwić opuszczanie pokładu przez pasażerów i załogę bez konieczności polegania na schodach naziemnych.
– Boeing przygotował dwa samoloty do modyfikacji, zaczynając od usunięcia wnętrza, silników, pomocniczych jednostek napędowych (APU) i licznych wtórnych komponentów systemu. Dodatkowo Boeing umieścił pod każdym samolotem mechanizm podnoszenia i podciągania, aby zmniejszyć naprężenia strukturalne w początkowych fazach modyfikacji – możemy przeczytać w oświadczeniu Boeing San Antonio. Dodatkowe modyfikacje będą obejmowały integrację wojskowego GPS z systemem zarządzania lotem VC-25B oraz możliwościami identyfikowania się z przyjacielem lub wrogiem, zgodnie z wcześniej wydanym dokumentem przejęcia. Statki powietrzne prawdopodobnie będą również zawierać systemy ostrzegania o pociskach i technologie obronne, takie jak system przeciwdziałania namiarom radarowym i kierunkowe środki przeciwdziałające podczerwieni. Dwa zmodyfikowane samoloty VC-25B zostaną dostarczone USAF do grudnia 2024 r.
Warto dodać, że w czerwcu 2019 r. Donald Trump, prezydent USA, redesign malowania nowych Air Force One.