Boeing ogłosił wczoraj (25 kwietnia), że rozwiązał swoją główną umowę transakcyjną - Master Transaction Agreement (MTA) z Embraerem, na mocy której obie firmy dążyły do ustanowienia nowego strategicznego partnerstwa. Embraer oskarża Boeinga o niesłuszne działanie i chce zadośćuczynienia.
Pod koniec marca informowaliśmy w artykule "
Czy Boeing sfinalizuje przejęcie Embraera? Cień koronawirusa nad transakcją", że Brazylia podtrzymała w mocy ofertę Boeinga dotyczącą zakupu jednostki komercyjnej Embraera produkującego odrzutowce. Pogrążające się rynki wzbudziły jednak pilne pytania o los transakcji o wartości 4,2 miliarda dolarów – informuje "Reuters". Teraz wiadomo już, że nie dojdzie do skutku. Strony planowały utworzenie wspólnego przedsięwzięcia obejmującego działalność Embraer Commercial Aircraft oraz drugiego dla średnich samolotów transportowych C-390 Millennium.
Joint venture Boeing-Embraer
Po otrzymaniu zgody na partnerstwo od rządu Brazylii w styczniu 2019 r., a następnie od akcjonariuszy Embraera w lutym ub.r., firmy podjęły staranne planowanie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia złożonego z komercyjnych samolotów Embraera, a także jego usług. Boeing miał być właścicielem 80 proc. nowej spółki, która otrzyma nazwę Boeing Brasil - Commercial, zaś Embraer zatrzymać miał pozostałe 20 proc. udziałów. Planowane partnerstwo między Boeingiem i Embraerem uzyskało bezwarunkową zgodę wszystkich niezbędnych organów regulacyjnych, z wyjątkiem Komisji Europejskiej.
- Przez ponad dwa lata firma Boeing pracowała sumiennie, aby sfinalizować transakcję z Embraerem. W ciągu ostatnich kilku miesięcy prowadziliśmy produktywne, ale ostatecznie nieskuteczne negocjacje w sprawie niespełnionych warunków MTA. Wszyscy staraliśmy się rozwiązać je przed początkową datą wygaśnięcia, ale tak się nie stało. Jest to głęboko rozczarowujące. Ale doszliśmy do punktu, w którym dalsze negocjacje w ramach MTA nie rozwiążą nierozstrzygniętych kwestii - powiedział Marc Allen, prezes Boeing-Embraer Partnership & Group Operations.
Embraer niezadowolonyEmbraer twierdzi, że Boeing niesłusznie wypowiedział umowę i przedstawił fałszywe roszczenia jako pretekst, aby uniknąć zobowiązań do zamknięcia transakcji i zapłacić Embraerowi 4,2 mld dolarów amerykańskich. Uważamy, że Boeing stosuje systematyczne wzorce opóźnień i powtarzających się naruszeń MTA, ze względu na jego niechęć do sfinalizowania transakcji w świetle własnej trudnej sytuacji finansowej, problemów wizerunkowych przy B737 MAX oraz innych problemów biznesowych. Embraer uważa, że w pełni przestrzega swoich zobowiązań wynikających z MTA i że spełnił wszystkie wymagane warunki. Brazylijska firma zastosuje wszelkie środki zaradcze przeciwko Boeingowi za szkody poniesione przez spółkę w wyniku niewłaściwego wypowiedzenia i naruszenia MTA przez Boeinga.
Zostanie tylko współpraca przy C-390
Boeing i Embraer utrzymają natomiast dotychczasową umowę, pierwotnie podpisaną w 2012 r. i rozszerzoną w 2016 r., celu promowania i rozwoju rynków wielozadaniowego średniego transportowca KC-390/C-390. Zgodnie z warunkami proponowanego partnerstwa Embraer będzie właścicielem 51 proc. udziałów, a Boeing pozostałych 49 proc. Embraer w ubiegłym roku osiągnął dwa kamienie milowe tego programu: pierwszy KC-390 został dostarczony do brazylijskich sił powietrznych, a kolejny to pierwsze międzynarodowe zamówienie ogłoszone przez Portugalię.