Klienci Boeinga zrezygnowali w tym roku z zamówień już ponad 400 uziemionych wciąż samolotów 737 MAX. Producent z Chicago dostarczył w lipcu odbiorcom zaledwie cztery maszyny – informuje Agencja Reutera.
Boeing w pierwszym wakacyjnym miesiącu stracił kolejne 43 zamówienia na samoloty 737 MAX. To
zwiększyło liczbę anulacji lub zamian na inną wersję maszyn do 416 w tym roku oraz do 864 w sumie.
Proces ponownej certyfikacji 737 MAX przeciąga się i linie lotnicze na całym świecie raczej nie skorzystają z tych samolotów przed końcem jesieni bieżącego roku.
Zaledwie cztery lipcowe dostawy dotyczą frachtowców 767 dla FedEx i 777 dla DHL oraz po jednym dreamlinerze 787 dla Air France i
Turkish Airlines. To na razie daje liczbę 74 odebranych maszyn producenta z Chicago w tym roku.
Boeing przed dwoma laty dostarczył rekordowe 806 samolotów. Dwie katastrofy 737 MAX należących do
Lion Air i Ethiopian Airlines oraz kryzys wywołany pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiły jednak, że popyt na maszyny producenta z Chicago gwałtownie spadł. Prognozy Jefferies przewidują dostawy najwyżej 138 samolotów Boeinga w 2020 roku. Przed rokiem było ich 380.
Boeing nie zdobył w lipcu żadnych nowych zamówień. Anulacje dotyczyły 35 zamówień na
737 MAX od leasingodawców samolotów AerCap i
Alafco. Kolejnych pięć zgłosiła Canada Jetlines, następne dwie Avalon, a jeszcze jedną dołożył anonimowy klient. To dało w pierwszym wakacyjnym miesiącu stratę 43 zamówień.
Producent z Chicago wstrzymał wszystkie dostawy wąskokadłubowego odrzutowca w marcu ubiegłego roku, kiedy to
Federalna Administracja Lotnicza (FAA) uziemiła samolot po śmierci 346 osób w katastrofach dwóch samolotów B737 MAX, wykorzystywanych do obsługi pasażerów przez Lion Air i
Ethiopian Airlines. Kryzys związany z uziemieniem tej wersji maszyny kosztował Boeinga już 19 mld dolarów. Producent z Chicago musiał zmniejszyć tempo pracy i spowolnił łańcuch dostaw. Trwają także dochodzenia karne i kongresowe.