W mijającym roku koncern Boeing zanotował znaczący wzrost zamówień na samoloty komercyjne, jednak czwarty rok z rzędu w kategorii największego producenta musiał oddać plamę pierwszeństwa Airbusowi, który na kluczowym rynku Chin sprzedał ponad dziesięć razy więcej samolotów niż Boeing, informuje Agencja Reutera.
W 2022 roku Boeing dostarczył 480 samolotów i po odjęciu anulacji wcześniejszych zamówień, zakończył rok z bilansem 774 zamówień netto. W tym samym roku Airbus dostarczył 661 odrzutowców i zdobył 1078 nowe zamówienia, co po odjęciu anulacji daje wynik 820 zamówień netto.
Turbulencje w Państwie Środka
O przegranej Boeinga w wyścigu do tytułu największego dostawcy samolotów pasażerskich zadecydował jeden kluczowy kraj – Chiny, które wychodzą z pandemii koronawirusa jako największy rynek lotniczy świata. W 2022 r. Boeing dostarczył do linii lotniczych z Chin osiem samolotów, podczas gdy Airbus ponad 100. W lipcu ubiegłego roku “Chińska wielka trójka”, czyli linie lotnicze Air China, China Southern Airlines oraz China Eastern Airlines, zgodziła się kupić 292 samoloty Airbusa, podczas gdy we wrześniu Boeing ogłosił, iż będzie szukał nowych odbiorców na ponad 100 boeingów 737 MAX, które były produkowane z myślą o rynku Chin, przypomina Agencja Reutera.
Zdaniem wielu obserwatorów, kłopoty Boeinga na rynku Chin to pokłosie pogarszających się stosunków dyplomatycznych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Władze Państwa Środka wielokrotnie używały sankcji oraz innych ograniczeń w wolnym handlu do karania innych krajów za ich politykę. Pomimo iż samoloty Boeinga nie zostały oficjalnie objęte sankcjami, we wrześniu 2021 r. Gina Raimondo, Sekretarz Handlu Stanów Zjednoczonych oskarżyła władze Chin o to, iż
zabraniają zarejestrowanym u siebie w kraju liniom lotniczym kupowania samolotów Boeinga “o wartości dziesiątek miliardów dolarów.”
Sami szefowie amerykańskiego producenta konsekwentnie starają się unikać wypowiedzi na temat Chin, które mogłyby zostać uznane za polityczne. Dave Calhoun, prezes Boeinga w październiku ubiegłego roku wyraził nadzieję na to, że ostatecznie producent będzie w stanie dostarczać większą liczbę samolotów do Chin, dodając: “naprawdę w tej chwili nie mogę dostrzec sygnałów na to, że sytuacja w Chinach się zmieni na naszą korzyść.”
Pracowita końcówka roku
W grudniu 2022 roku Boeing dostarczył 69 samolotów: 53 boeingi 737 MAX oraz 15 samolotów szerokokadłubowych. 31 grudnia oficjalny łączny katalog zamówień wzrósł do 4578 samolotów, z czego 3628 zamówień na boeingi 737 MAX. Boeingi 737 MAX stanowiły odpowiadały również 80 proc. dostaw w 2022 r.
W tym samym roku amerykański producent dostarczył również 31 boeingów 787 Dreamliner, z czego 10 sztuk w samym grudniu.
Dostawy zostały wznowione w sierpniu, po tym gdy Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) zatwierdziła plan inspekcji i modyfikacji, złożony przez Boeinga, po przerwie trwającej od maja 2021 r.
Stan Deal, prezes Boeing Commercial Airplanes powiedział, że Boeing ciężko pracował nad tym, by ustabilizować produkcję samolotów z rodziny 737 oraz wznowić dostawy boeingów 787. Przed amerykańskim producentem pozostaje jednak wciąż wiele pracy nad tym, by
zakończyć proces certyfikacji wariantów 737 MAX 7 oraz 737 MAX 10, które łącznie zebrały ponad 1 tys. zamówień.