Boeing i Airbus rozważają możliwość przejęcia i podziału Spirit AeroSystems, głównego dostawcy podzespołów, takich jak kadłuby do B737 czy skrzydła do A220. Przejęcie firmy z Wichity ma zagwarantować lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw i wykrytymi wadami w produkcji części.
Amerykański producent samolotów chęć przejęcia Spirit AeroSystems wyraża od dłuższego czasu, lecz styczniowy “incydent” z B737 MAX 9 Alaska Airlines tylko zwiększył chęć zakupu firmy z Wichity. Boeing argumentuje, że przejęcie głównego producenta m.in. kadłubów do B737 pozwoli na lepsze zarządzanie jakością produkowanych części i usprawni łańcuch dostaw.
Transakcja nie jest jednak prosta, ponieważ firma Spirit AeroSystems na przestrzeni lat zdywersyfikowała swoją listę klientów. Oprócz Boeinga odbiorcą podzespołów jest Airbus, dla którego firma produkuje m.in. skrzydła dla wąskokadłubowego A220. Raport agencji Reutera wskazuje, że dwaj najwięksi producenci samolotów na świecie badają możliwość “wspólnego” przejęcia Spirit AeroSystems. Agencja Reutera podaje, że wszystkie trzy firmy prowadzą ze sobą rozmowy, aby zobaczyć, czy możliwe jest pogodzenie wszystkich spornych kwestii.
Flagowy zakład Spirit w Wichita w stanie Kansas zajmuje się dostarczaniem części do boeingów 737 MAX i Dreamlinerów. W związku z tym, tę część działalności przejąłby Boeinga, bez względu na wynik rozmów. Jednak interesy Spirit z Airbusem stanowią prawie jedną piątą przychodów firmy, a umawiające się strony będą to musiały uwzględnić.
Airbus jest zainteresowany przejęciem fabryki części kompozytowych, która mieści się w Karolinie Północnej i która zajmuje się produkcją centralną częścią kadłuba A350. Z kolei w północnoirlandzkim Belfaście, gdzie znajduje się filia fabryki z Karoliny Północnej, wytwarzane są skrzydła do airbusów A220.
Sytuacja, kiedy Boeing i Airbus zasiadają do wspólnych rozmów, jest nieczęstym zjawiskiem, gdyż prowadzenie jakichś negocjacji mogłoby zostać uznane, przez organy antymonopolowe, za działanie naruszające prawo konkurencji. Prawdą jest, że dla Airbusa przejęcie części Spirit AeroSystems jest dobre, gdyż przejęcie całościowe przez Boeinga zbliży amerykańskiego producenta do danych wrażliwych dot. produkcji A350 – samolotu-konkurencji dla B787. Źródła agencji Reutera wskazują, że Airbus będzie musiał wydać ponad jeden miliard dolarów, aby uczynić działalność fabryki w Belfaście bardziej rentowną.
Spirit AeroSystes posiada także inne, mniejsze fabryki w Malezji, Maroku i Szkocji, które mogą zostać sprzedane firmom trzecim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.