Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing z ultimatum od FAA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing z ultimatum od FAA
Fot. Boeing
Boeing musi opracować „kompleksowy plan działania”, który wyeliminuje „systemowe problemy z kontrolą jakości” produkowanych samolotów. Takie ultimatum lotniczy holding otrzymał od Federalnej Administracji Lotnictwa. Na opracowanie planu Boeing otrzymał 90 dni. Raport Kongresu Stanów Zjednoczonych wskazuje, że „kultura bezpieczeństwa” producenta była „nieodpowiednia”.

Styczniowy incydent, w którym podczas wznoszenia się boeinga 737 MAX 9 z kadłuba wyrwane zostało okno, pod którym zamaskowane były nieaktywne drzwi ewakuacyjne, doprowadził do uziemienia tego typu samolotu nowej generacji w Stanach Zjednoczonych i innych państwa świata, w których zarejestrowane są nowoczesne wąskokadłubowce.

Presja czasu i konkurencja ze strony Airbusa doprowadziły do tego, że Boeing – firma zajmująca się produkcją samolotów, zarówno cywilnych, jak i wojskowych – stracił swoje największe aktywo: niezawodność. Wypuszczane na rynek nowy samoloty: B787 czy B737 MAX okazywały się wadliwe. Draemlinery, krótko po rynkowym debiucie, zostały uziemione z powodu przegrzewających się baterii. Defekt systemu MCAS, którego zadaniem była pomoc pilotom w opanowaniu maszyny w nagłych sytuacjach, sprawił, że następca B737-800NG wziął udział w dwóch katastrofach, które doprowadziły do trwającego 21 miesięcy ogólnoświatowego uziemienia maszyn.

Koniec taryfy ulgowej

„Awaria” w styczniu wywołała negatywne dla Boeinga skutki. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), pod naporem Kongresu Stanów Zjednoczonych, zakomunikowała, że producent nie może już liczyć na taryfę ulgową, jeśli chodzi o certyfikację nowych samolotów. Kiedy Boeing był na fali wznoszącej, FAA przyznała producentowi prawo do autocertyfikacji wielu podzespołów. Czas pokazał, że decyzja była błędem. Od teraz, każda część nowych samolotów będzie szczegółowo badana przez regulatorów Federalnej Administracji Lotnictwa i niezależne podmioty zajmujące się bezpieczeństwem.

Dopóki regulatorzy nie orzekną, że produkowane samoloty są bezpieczne, dopóty linie montażu końcowego Boeinga, który chciał ułatwień w certyfikacji B737 MAX 7, w Renton i Everett nie będzie mogło opuszczać więcej nowych wąskokadłubowych samolotów niż obecnie. Opóźniona jest również certyfikacja największego MAX-a.

Ultimatum od FAA

Zarząd Boeinga nie rozumiał, dlaczego regulator z Waszyngtonu D.C. opóźnia certyfikację nowych samolotów i wymaga „tysięcy stron” nowych dokumentów. Kongres Stanów Zjednoczonych zamówił raport, który wykazał, że „kultura bezpieczeństwa” Boeinga była „nieodpowiednia”.

Dzień po publikacji raportu, Federalna Administracja Lotnictwa ogłosiła, że producent z siedzibą w Chicago (wcześniej Seattle) musi opracować „kompleksowy plan działania”, który zostanie wdrożony i wyeliminowane zostaną „systemowe problemy z kontrolą jakości”. Boeing na opracowanie nowego planu zaradczego, skutecznie rozwiązującego problemy z u bezpieczeństwem, otrzymał 90 dni.

– Mój przekaz jest jasny: Boeing musi zaangażować się w rzeczywiste i głębokie zmiany – powiedział dyrektor FAA, Mike Whitaker. – Dokonanie fundamentalnych zmian będzie wymagało nieustannego wysiłku ze strony kierownictwa Boeinga. Zamierzamy pociągnąć ich do odpowiedzialności na każdym kroku, kierując się wspólnie rozumianymi kamieniami milowymi i oczekiwaniami – dodał Whitaker.

Kompleksowy plan, który Boeing ma opracować, będzie obejmował kroki mające na celu dopracowanie programu systemu zarządzania bezpieczeństwem, do którego producent zobowiązał się w 2019 r., przed dwiema katastrofami z udziałem B737 MAX 8 i późniejszym uziemieniem tego typu samolotu. System zarządzania bezpieczeństwem musi zostać zintegrowany z systemem zarządzania jakością, aby zapewnić, że podwykonawcy Boeinga, tacy jak Spirit Aerosystems, również otrzymają „systemową zmianę” w kontroli jakości.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Tak wielka korporacja, jaką jest Boeing musi zarabiać pieniądze, lecz w branży lotniczej najważniejsze jest – i to nie podlega żadnym dywagacjom – bezpieczeństwo. W pewnym okresie kwestia bezpieczeństw zeszła na dalszy plan, a ważniejsze stało się wyjście z kryzysu i zaprzestanie notowania strat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

American rozważa zamówienie samolotów wąsko i szerokokadłubowych

Biznes i przemysł

Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 07 lutego 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

American rozważa zamówienie samolotów wąsko i szerokokadłubowych

Biznes i przemysł

Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 07 lutego 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5