Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing ze stratą roczną po raz pierwszy od 1997 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing ze stratą roczną po raz pierwszy od 1997 roku
fot. Max Siegel
Amerykański producent samolotów ze stratą zakończył rok 2019. To efekt wzrostu kosztów uziemienia Boeingów 737 MAX i decyzji o ograniczeniu produkcji samolotów B787 Dreamliner, które są obecnie głównym źródłem gotówki dla Boeinga.

Koszty związane z globalnym uziemieniem niegdyś szybko sprzedającej się maszyny 737 MAX firmy Boeing wyniosły 14,6 mld dolarów w 2019 roku. Analitycy uważają, że to nie koniec strat Boeinga i prognozują kolejne 4 mld dolarów opłat w 2020 roku – ze względu na wznowienie produkcji odrzutowców. Wcześniej producent szacował, że koszty uziemienia wyniosą „jedynie” 8 miliardów dolarów. To jednak pierwszy raz od ponad 20 lat, kiedy Amerykanie kończą rok ze stratą.

MAX-y zostały uziemione w marcu ubiegłego roku po dwóch katastrofach tego modelu odrzutowca, w których zginęło łącznie 346 osób. Produkcja samolotów została wstrzymana po wykryciu błędu podsystemu, a stanowisko w Boeingu stracił wieloletni dyrektor generalny firmy, Dennis Muilenburg. „Zdajemy sobie sprawę, że mamy wiele do zrobienia” – mówi teraz nowy prezes Boeinga, David Calhoun.

Tymczasem Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zapowiedziała, że może zatwierdzić powrót MAX-ów przed połową tego roku – to znacznie dłużej, niż oczekiwał tego Boeing. Prezes firmy wciąż wierzy, że pomimo przekładanego terminu powrotu samolotów do służby, Boeing będzie w stanie dotrzymać harmonogramu certyfikacji.

Główna strata operacyjna Boeinga za 2019 rok wyniosła 2,53 mld dolarów, czyli 2,33 dol. na akcję, w porównaniu z zyskiem 3,87 mld dolarów, czyli 5,48 dol. na akcję, w roku wcześniejszym. Firma zaksięgowała także transakcje za wojskowy tankowiec i programy kosmiczne.

Żeby tego było mało, popyt na jego większy i bardziej dochodowy odrzutowiec Boeinga – 787 Dreamliner zmalał w obliczu wojny handlowej między USA i Chinami. To skłoniło firmę do ograniczenia produkcji samolotów.

Boeing, który produkuje 14 tych maszyn miesięcznie, zapowiedział w październiku, że pod koniec 2020 roku ograniczy liczbę Dreamlinerów do 12 samolotów w miesiącu. Powodem jest właśnie niedostatek zamówień z Państwa Środka. Z kolei w 2021 roku produkowanych w miesiącu Dreamlinerów będzie już tylko 10.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 10 grudnia 2023

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 10 grudnia 2023

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5