Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?
fot. Boeing
Wycena akcji Boeinga może pójść do góry (ostatnio rzadkie zjawisko), gdyż Spirit AeroSystems, główny dostawca podzespołów, ma na stanie pokaźny zapas „wysokiej jakości i gotowych do transportu” do fabryki i wykorzystania kadłubów do boeingów 737 MAX. Boeing chciałby zwiększyć produkcję, gdyż linie lotnicze oczekują na dostawę aż 4 300 nowych wąskokadłubowców.

Amerykański producent samolotów pracuje nad zwiększeniem produkcji programu 737 MAX do co najmniej 38 maszyn miesięcznie w tym roku po tym, jak w styczniu 2024 roku liczba produkowanych boeingów gwałtownie spadła, co było pochodną wzrostu nadzoru regulacyjnego Federalnej Administracji Lotnictwa nad Boeingiem w wyniku „incydentu” – B737 MAX 9 Alaska Airlines lądował awaryjnie w Portland po tym, jak podczas startu z kadłuba samolotu wyrwane zostało okno, pod którym mieściły się nieaktywne drzwi awaryjne.

Federalna Administracja Lotnictwa nie zgodziła się później na zwiększenie przez koncern miesięcznej produkcji samolotów o wąskim kadłubie w zakładzie w Renton. Regulator postawił przed rodzimym producentem jeden wymóg: spełnienie wyśrubowanych warunków bezpieczeństwa i jakości produkcji, co oznaczało, że Boeinga czeka żmudna i niełatwa praca. Ostatnio koncern poprosił amerykańskiego regulatora o uzyskanie zwolnienia ze szczególnych wymogów certyfikacyjnych nowych wariantów B737 MAX, wskazując, że spełnienie „wyśrubowanych” standardów regulacyjnych jest niemożliwe.

Finanse Boeinga są w opłakanym stanie: tylko w 2024 roku odnotowano stratę prawie 12 mld dolarów amerykańskich, co zwiększyło łączne straty firmy od 2019 roku i uziemienia B737 MAX do 36 mld dolarów amerykańskich. Boeingowi obniżony został rating, a duży spadek zaliczyła wycena giełdowa akcji, lecz koncern ma nadzieję, że cena akcji znów pójdzie do góry, albowiem – jak informuje agencja Reutera – Spirit AeroSystems, główny dostawca podzespołów, ma na stanie pokaźny zapas „wysokiej jakości i gotowych do transportu” do fabryki i wykorzystania kadłubów do boeingów 737 MAX.

Ihssane Mounir, starszy wiceprezes Boeinga ds. globalnego łańcucha dostaw i produkcji, powiedział Pacific Northwest Aerospace Alliance, że jakość kadłuba produkowanego przez Spirit AeroSystems znacznie się poprawiła. Jednym z problemów wpływających na jakość w Boeingu jest transfer od jednego dostawcy do drugiego, co według Mounira jest główną przyczyną wad jakościowych. Boeing minimalizuje ten proces, będąc w trakcie przejęcia aktywów firmy z Wichita, która boryka się z problemami finansowymi i skutkami problemów z jakością kadłubów do B737. Producent podzespołów – rzekomo – zwiększył produkcję z 21 do 31 kadłubów miesięcznie – wciąż poniżej zapotrzebowania Boeinga na 38 jednostek.

Wzrost produkcji wąskokadłubowców ucieszy zarówno producenta, jak i linie lotnicze, które oczekują na dostawę ponad 4 300 nowych samolotów tego typu. W zeszłym roku Boeing dostarczył zaledwie 348 samolotów w porównaniu z 528 w 2023 roku, a liczba dostaw, po masowym strajku, który wstrzymał produkcję, spadła do 265 jednostek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Mateusz Kieruzal 19 grudnia 2024

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Zobacz również:

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Boeing: Certyfikacja B737 MAX 7 za rok? Dostawy w 2026?

Biznes i przemysł

flydubai jak LOT. Boeing nie dostarczy na czas nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Mateusz Kieruzal 19 grudnia 2024

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Zobacz również:

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Boeing: Certyfikacja B737 MAX 7 za rok? Dostawy w 2026?

Biznes i przemysł

flydubai jak LOT. Boeing nie dostarczy na czas nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5