Kanadyjski Bombardier poinformował w grudniu o dostarczeniu 200. odrzutowca biznesowego Global 7500. Liczba zamówień na samoloty tej wersji systematycznie się zwiększa, co świadczy o dużym zainteresowaniu na rynku.
Odrzutowiec biznesowy Global 7500 zmienił lotnictwo biznesowe dzięki wyrafinowanej konstrukcji, niezrównanej wydajności i wyjątkowym postępom technologicznym. Pomimo wysokiej ceny wynoszącej 93 mln dolarów, to według doniesień lista oczekujących jest już dość długa i na nowego bizjeta trzeba poczekać nawet cztery lata.
Bombardier tylko w samym 2020 oraz 2021 roku dostarczył kolejno 35 i 40 odrzutowców biznesowych Global 7500. Rekordowy był czwarty kwartał 2021 r., kiedy to klienci odebrali 20 nowych samolotów tej wersji.
- Mówiąc najprościej, samolot Global 7500 jest montowany przy użyciu najlepszego procesu produkcyjnego i postępu technologicznego w lotnictwie biznesowym. Jesteśmy bardzo podekscytowani i zaszczyceni osiągnięciem poziomu 200 dostaw tego transformacyjnego samolotu. Ten kamień milowy odzwierciedla również wyjątkowe wysiłki naszych skrupulatnych zespołów inżynieryjnych, produkcyjnych i montażowych. Te utalentowane osoby są bijącym sercem ostatecznego sukcesu i osiągnięć tego programu - powiedział David Murray, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji, IT i systemu doskonałości operacyjnej Bombardiera.
Warto dodać, że w
listopadzie Bombardier informował, że biznesowy Global 7500 osiągnął łącznie 75 różnych rekordów prędkości. Global 7500, który został oficjalnie wprowadzony na rynek długodystansowych odrzutowców biznesowych w grudniu 2018 r., jest największym zbudowanym odrzutowcem biznesowym w branży.
Informacyjnie o samolocie Global 7500 to jeden z najszybszych i najdalej latających prywatnych odrzutowców, jakie kiedykolwiek zbudowano. Bombardier po raz pierwszy ogłosił program w październiku 2010 r. Wejście samolotu do służby było pierwotnie zaplanowane na 2016 r., ale kilka opóźnień w procesie testów w locie przesunęło harmonogram o kilka lat. Transport Canada oficjalnie certyfikowała samolot we wrześniu 2018 r., a Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) w listopadzie 2018 r. Został on oficjalnie zaprezentowany jeszcze w tym samym roku.
Bombardier Global 7500 ma kadłub o prawie 3,5 m dłuższy niż pierwszy samolot z tej rodziny, dzięki czemu samolot ma największą kabinę w klasie biznesowych odrzutowców na dalekie trasy. Global 7500 jest napędzany dwoma silnikami General Electric Passport, z których każdy zapewnia prawie 19 tys. funtów ciągu. Podczas programu testowego Global 7500 udowodnił, że dysponuje większym zasięgiem niż jakikolwiek inny samolot korporacyjny, poprawiając deklarowany przez producenta zasięg o 300 mil morskich (550 km), do poziomu 7,7 tys. mil morskich (prawie 14,3 tys. km).