Bombardier zaprezentował w poniedziałek (23 maja) najnowszy samolot z rodziny odrzutowców biznesowych, Global 8000, który według kanadyjskiego producenta to najszybszy i najdłuższy na świecie bizjet. Maszyna zachwalana jest tym, że posiada również największy zasięg w branży biznesowej oraz najzdrowszą kabinę, która zapewnia bezpieczeństwo, komfort i osiągi poza dotychczasowe możliwości.
Global 8000 będzie dysponował zasięgiem 8 tys. mil morskich (około 14,8 tys. kilometrów) i prędkością dochodzącą do 0,94 Macha (około 1 tys. km/h). oferując klientom unikalną mieszankę wyjątkowych osiągów w połączeniu z najpłynniejszym lotem i najlepszymi doświadczeniami dla pasażerów.
- Dzisiaj Bombardier ponownie umacnia swoją pozycję lidera w lotnictwie biznesowym dzięki najnowszemu członkowi wiodącej rodziny Global. Samolot Global 8000 wykorzystuje wyjątkowe cechy samolotu modelu 7500, zapewniając naszym klientom flagowy samolot nowej ery. Pozostajemy niedoścignieni, co dla zespołu nastawionego na innowacje, takiego jak my, jest po prostu wspaniałe - powiedział Éric Martel, prezes i dyrektor generalny Bombardiera.
Niektóre z możliwości Globala 8000 można było zaobserwować już w maju 2021 r. w trakcie lotu demonstracyjnego nowego Globala 7500. Samolot, któremu towarzyszył F/A-18 NASA, wielokrotnie osiągał prędkości przekraczające 1,015 Macha (1243 km/h), co stanowiło kluczowy krok w osiągnięciu maksymalnej prędkości operacyjnej 0,94 Macha (1151 km/h) i stał się najszybszym odrzutowcem biznesowym na świecie i najszybszym w lotnictwie cywilnym od czasu Concorde'a. Podczas lotu demonstracyjnego samolot stał się również pierwszym samolotem kategorii transportowej, który latał naddźwiękowo na zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF).
Przestronna kabinaJak podkreśla kanadyjski producent, Global 8000 ma również najzdrowszą kabinę w branży, ponieważ wyposażony jest w zaawansowaną technologię filtrów HEPA Bombardier Pũr Air, aby zapewnić najczystsze powietrze w kabinie i szybszą wymianę świeżego powietrza. Klienci będą mieli także większy komfort dzięki wyższemu poziomowi wilgotności, a ciśnienie w kabinie na wysokości 41 tys. stóp (12 496 m) będzie równe wysokości zaledwie 2,9 tys. stóp (883 m).
Kabina Globala 8000 została podzielona na cztery przestronne części, zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować przestrzeń i swobodę ruchów, a także zawiera rewolucyjne rozwiązania wprowadzone w samolocie Global 7500, które znacznie poprawiają komfort pasażerów, w tym system oświetlenia Soleil, który pomaga zwalczać m.in. jet lag. W połączeniu z innowacyjnym fotelem Nuage, w którym po raz pierwszy zastosowano pozycję zerowej grawitacji, pasażerowie dotrą do celu podróży wypoczęci.
Nowe samoloty zapewniają dbałość o szczegóły, w tym dostępny apartament Principal z pełnowymiarowym łóżkiem i prysznicem w kabinie. Rewolucyjne sterowanie i łączność w kabinie, intuicyjny system nice Touch CMS i pokrętło dotykowe OLED, kierunkowy system audio l'Opéra firmy Bombardier oraz dostępny monitor 4K zapewniają pasażerom idealne wrażenia w kabinie.
W kokpicie samolotu Global 8000 znajduje się znana kabina pilotów Bombardier Vision z technologią fly-by-wire nowej generacji i połączeniem najnowocześniejszej awioniki z wyjątkową ergonomią i estetyką, co zapewnia niezwykły komfort i kontrolę.
Pod względem wydajności nowy Global może efektywnie przewozić pasażerów do wielu różnych miejsc, zarówno szybciej, jak i dalej niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki wyjątkowemu, wiodącemu w swojej klasie zasięgowi i wydajności, można teraz połączyć pary miast jak np. Dubaj-Houston, Singapur-Los Angeles, Londyn-Perth i wiele innych.
Wejście do służby w 2025 r.Prace nad samolotem Global 8000, który ma wejść do służby w 2025 roku, są w toku, a program przebiega zgodnie z planem. Obecni operatorzy Global 7500 będą mogli skorzystać z wielu ulepszeń i większej kabiny Global 8000, gdy samolot wejdzie do służby w 2025 r.Wprowadzenie nowego samolotu było starannie zaplanowaną inwestycją, która jeszcze bardziej wzmacnia imponującą ofertę odrzutowców biznesowych Bombardiera. Dotychczasowe prace rozwojowe zostały uwzględnione w ujawnionych wcześniej danych dotyczących inwestycji. Wszystkie dalsze koszty rozwoju zostaną włączone do nakładów inwestycyjnych Bombardiera, które pozostają zgodne z celami na rok 2025.
Ochrona środowiskaBombardier jest zaangażowany we wspieraniu zrównoważonej przyszłości. Samolot Global 8000 będzie mógł pochwalić się kolejną deklaracją środowiskową produktu (EPD) dla odrzutowca biznesowego. Niezależnie zweryfikowana EPD zawiera szczegółowe informacje na temat śladu środowiskowego samolotu w całym jego cyklu życia, a tym samym odgrywa ważną rolę w zobowiązaniu obu firm do wspierania zaangażowania prywatnego przemysłu lotniczego w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska.
Rodzina Global Express
Bombardier Global Express to odrzutowiec biznesowy z dużą kabiną, o zasięgu 6000-8000 mil morskich (11100 km), zaprojektowany i wyprodukowany przez Bombardier Aviation (dawniej Bombardier Aerospace). Zapowiedziany w październiku 1991 r., pierwszy lot techniczny odbył 13 października 1996 r., a kanadyjski certyfikat typu otrzymał 31 lipca 1998 r., Do służby pierwsza maszyna weszła w lipcu 1999 r. Początkowo napędzany dwoma silnikami BMW/Rolls-Royce BR710, dzielił przekrój kadłuba z samolotami Canadair Regional Jet i Challenger 600 z nowym skrzydłem i statecznikiem pionowym. Global 5000 o krótszym zasięgu jest nieco mniejszy, a Global 6000 został zmodernizowany i przystosowany do misji wojskowych. Global 5500/6500 o dłuższym zasięgu są napędzane nowymi silnikami Rolls-Royce Pearl o niższym spalaniu paliwa i zostały zaprezentowane w maju 2018 r. Większe i wydłużone Global 7500/8000 mają zwiększone zasięgi operowania. Rodzina Globala, to już obecnie osiem wersji samolotów:
- Global 5000
- Global Express XRS
- Global 6000
- Global 5500
- Global 6500
- Militarna
- Global 7500 (7000)
- Global 8000
Najwięcej, bo ponad 650 sztuk, wyprodukowano maszyn w wersji 5000 oraz 6000 i 6500.