Jak podaje Wired, amerykański start-up Boom zamierza do 2023 roku wyprodukować mały ponaddźwiękowy samolot pasażerski. Firma zdobyła już 76 zamówień i do końca 2017 roku zaprezentuje gotowy prototyp o nazwie XB-1.
Amerykański start-up Boom (z siedzibą w Denver w stanie Colorado) twierdzi, że otrzymał już 76 zamówień na nowy pasażerski odrzutowiec naddźwiękowy, którego pierwszy lot ma się odbyć w 2023 roku. Na ostatnim Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu firma miała zdobyć pięciu nowych klientów. Zaprezentowała też projekt mniejszej, próbnej wersji samolotu, o nazwie XB-1.
Prototyp ma pomieścić dwóch pilotów, mieć zasięg 1 tys. mil morskich i osiągać prędkość 2335 km/h. Będzie wyposażony w silniki firmy General Electric. Awionikę dostarczy Honeywell, nad technologią związaną z włóknami węglowymi czuwa firma Tencate, a elementy samolotu wydrukuje w technologii 3D Stratasys. Montaż samolotu ma się odbywać w Denver, w fabryce zlokalizowanej koło Centennial Airport. Testy tej maszyny pomogą w stworzeniu wersji pasażerskiej.
Boom przeprowadził już pierwsze próby modelu w tunelu aerodynamicznym. Było to ukoronowanie dwóch lat prac koncepcyjnych. Firma planuje zbudować pierwszy prototyp mieszczącego docelowo 55 osób samolotu do końca 2017 roku. Ma latać o ponad 150 km/h szybciej od Concorde’a. Zgodnie z założeniami start-upu, podróż z Londynu do Nowego Jorku zajmie 3 godziny i 20 minut. Cena biletu ma być taka sama jak w normalnej klasie biznesowej.
Firmę Boom tworzy zespół 11 osób, wśród których znajdziemy certyfikowanych pilotów oraz byłych inżynierów Boeinga i Lockheed Martin. Wspiera ich, między innymi, twórca Virgin – Richard Branson, znany z prób komercjalizacji zaawansowanych technologii. Nie udało mu się odkupić Concorde’ów, wycofanych ze służby w 2003 roku, ale teraz, dzięki zamówieniu na 10 samolotów Boom, będzie mógł zrealizować marzenie o (relatywnie) tanich podróżach naddźwiękowych.
– Mówimy o pierwszym w historii odrzutowcu naddźwiękowym, lot którym nie będzie kosztował fortuny. To nie science fiction, prace nad projektem trwają. Lot naszym samolotem z Nowego Jorku do Londynu zajmie trzy i pół godziny i będzie kosztował 5 tys. dolarów – podkreśla prezes Boom, Blake Scholl, dodając, że jest to cena porównywalna z cenami biletów w klasie biznes na obecnie działających transatlantyckich trasach (i około połowę niższa od ceny biletu na lot Concorde’em).
Scholl twierdzi, że niższą cenę biletów uda się osiągnąć dzięki dotychczasowemu rozwojowi technologii takich jak włókna węglowe, które pozwoliły ograniczyć koszty budowy samolotu zdolnego do osiągnięcia prędkości naddźwiękowych. Nad konkurencyjnym projektem pracuje Lockheed Martin, który wygrał w lutym 2016 roku warte 20 mln dolarów zamówienie od NASA. Agencja kosmiczna utrzymuje, że możliwe jest stworzenie cichego samolotu naddźwiękowego – takiego, który nie generowałby charakterystycznego gromu zbliżając się do bariery dźwięku. Wnosząc po nazwie start-upu z Denver, akurat ta firma nie ma nic przeciwko robieniu wokół siebie hałasu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.