Boeing przewiduje, że największy wariant wąskokadłubowego programu B737 MAX zostanie certyfikowany do końca roku, a Ryanair otrzyma 15 maszyn nowego typu w 2026 roku. Michael O'Leary wyznał, że niskokosztowiec zawarł umowę z Boeingiem na szybszą dostawę alternatywnych odrzutowców (B737 MAX 8), jeśli największy wariant samolotów nowej generacji nie uzyska certyfikacji do końca roku.
Najmniejszy i największy model następcy B737-800NG miałyby być certyfikowane już w 2022 roku, lecz opóźnienie certyfikacyjne nowych wariantów boeinga 737 MAX związane jest z problemami jakości produkcyjnej, których autorem jest sam Boeing. Efektem „incydentu” ze stycznia 2024 roku jest zmiana podejścia amerykańskiego regulatora do koncernu, który stracił prawo do autocertyfikacji wielu podzespołów nowych samolotów.
Boeing zakładał, że zmiany w kierownictwie i pogłębiona kontrola procesów produkcyjnych pozwolą na szybszą certyfikację B737 MAX 7 i 10 w tym roku, lecz uzyskanie certyfikatu odkłada się w czasie, gdyż amerykański producent zmaga się z problemami spełnienia „zaostrzonych standardów regulacyjnych” w związku ze zmianą klasyfikacji procesu certyfikacyjnego. Producent samolotów wystąpił nawet o
tymczasowe zwolnienie regulacyjne dotyczące systemu tłumienia odchylenia zapobiegającego przeciągnięciu w nowych samolotach.
Opóźnienia certyfikacyjne negatywnie wpływają na harmonogramy wielu linii lotniczych, które miały zaplanowany odbiór nowych maszyn i w oparciu o które zaprogramowany był program lotów, m.in. w obecnym sezonie letnim. Jednym z pokrzywdzonych jest Ryanair – irlandzki niskokosztowiec odbierze w tym roku jedynie 29 nowych boeingów 737 MAX, choć Boeing pierwotnie planował dostarczyć dwukrotnie więcej samolotów. Niższy poziom dostaw poskutkował ograniczeniem letnich mocy przewozowych.
„Tani” przewoźnik, który zamówił m.in. 300 (wraz z opcjami) boeingów 737 MAX 10, oczekuje, że amerykański koncern wypełni zobowiązanie, na mocy którego flota operatora rodem z Irlandii wzbogaci się w 2026 roku 15 największych wąskokadłubowców nowej generacji. Jeśli B737 MAX 10 nie zostanie na czas (do 31 grudnia) certyfikowany przez Federalną Administrację Lotnictwa i potem przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, niskokosztowiec otrzyma od Boeinga samoloty alternatywne.
W czasie szczytu A4E Aviation w Brukseli Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair, wyznał, że Boeing zgodził się przyspieszyć dostawy niektórych B737 MAX 8. Irlandzkie linie lotnicze spodziewają się odebrać 25 samolotów między sierpniem a październikiem, mimo że zazwyczaj operator rozszerza swoją flotę przed pracowitymi miesiącami letnimi, aby sprostać popytowi na podróże lotnicze w okresie wypoczynkowym.