W 2018 roku wszystkie linie lotnicze na świecie wygenerują łącznie 82 mld euro przychodów pochodzących z usług dodatkowych, co przekłada się na 312-proc. wzrost przychodów ze źródeł pozalotniczych w ciągu ostatnich ośmiu lat, informuje “Irish Examiner”.
– Prawie 93 mld dolarów przychodów oznacza, że sprawni handlowcy są w stanie sprzedać produkty i usługi pożądane przez dużą liczbę klientów – powiedziała Aileen McCormack, dyrektorka handlowa w cyfrowej platformie wynajmu samochodów CarTrawler, firmie która przeprowadziła badanie na zlecenie lotniczej grupy badawczej IdeaWorks.
Szeroki wachlarz wyboru usług dodatkowych
– Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) szacuje, że w 2018 roku podróże lotnicze odbędzie 4,3 mld pasażerów. Większość z nich ma obecnie możliwość, by wykupić dodatkowe usługi podnoszące komfort i wygodę, tym samym dając liniom lotniczym niepowtarzalną szansę na to, by w dłuższej perspektywie czasowej wzmocnić poziom obsługi klientów – dodała McCormack.
Przyjmuje się, że przychody z usług dodatkowych generowane są przez sprzedaż przez linie lotnicze wszelkich usług i udogodnień wykraczających poza podstawową cenę biletu. W skład tych przychodów mogą wchodzić dodatkowe opłaty za bagaż, posiłki i napoje na pokładzie, wybór miejsc, priority boarding, wynajem samochodów lub rezerwacje pokoju w hotelu.
Coraz większy udział w łącznych przychodach przewoźników
W lipcu IdeaWorks oraz CarTrawler opublikowały dane, z których wynika, iż w poprzednim roku 10 największych linii lotniczych na świecie osiągnęło łączne przychody z usług dodatkowych w wysokości 25,4 mld euro, o 6 proc. więcej niż w 2016 r. Podkreśla to stale rosnące znaczenie tego typu przychodów w budżetach przewoźników lotniczych. W poprzednim roku finansowym, do końca marca 2018 r., linie lotnicze Ryanair osiągnęły łączne przychody w wysokości 7,1 mld euro, o 8 proc. wyższe niż przed rokiem. 28 proc. z tych przychodów, czyli około 2 mld euro, pochodziło ze sprzedaży usług dodatkowych. Te 2 mld euro to o 13 proc. lepszy wynik w porównaniu z przychodami wygenerowanymi w poprzedzającym roku finansowym.
Zgodnie z wyliczeniami CarTrawler, w tym roku 64,8 mld dolarów wpływów generowanych przez sprzedaż usług dodatkowych będzie pochodziło bezpośrednio z tzw. pozycji a la carte, takich jak opłaty za bagaż. Właśnie w ten sposób Ryanair osiąga całość swoich przychodów ze źródeł pozalotniczych. Ten przewoźnik, jako jeden z czterech w Europie, znalazł się na liście 10 światowych linii lotniczych osiągających największe przychody ze źródeł dodatkowych – pozostałe podmioty z Europy na liście to Air France-KLM, Lufthansa oraz Easyjet.
IdeaWorks przewiduje, że na przychody ze sprzedaży usług dodatkowych będą coraz częściej stawiały także mniejsze linie lotnicze z Afryki, Azji, Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Południowej. – Przychody ze sprzedaży usług dodatkowych cały czas rosną i stają się obligatoryjnym komponentem miksu sprzedaży wszystkich linii lotniczych – podsumowuje Michael Cunningham, wiceprezydent ds. dystrybucji w CarTrawler.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.