Partner serwisu
Biznes i przemysł

Brazylia i Szwecja pogłębiają współpracę lotniczą. Sztokholm kupi C-390

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Brazylia i Szwecja pogłębiają współpracę lotniczą. Sztokholm kupi C-390
Fot. Embraer Media
Szwedzkie Ministerstwo Obrony ogłosiło wybór samolotu Embraer C-390 Millennium jako nowego taktycznego samolotu transportowego dla Szwecji. Natomiast Brazylia oświadczyła, że planuje zwiększyć obecny kontrakt na zakup 39 samolotów Jas 39 Gripen o 25 proc. Szwedzki minister obrony Pål Jonson i brazylijski minister obrony José Múcio podpisali w piątek (9 listopada) list intencyjny w tej sprawie.

Szwedzki minister obrony Pål Jonson przebywa w Natal w Brazylii na zaproszenie ministra obrony tego kraju - José Múcio. W związku z wizytą minister Jonson odwiedził również ćwiczenia lotnicze Cruzex 2024 - największe ćwiczenia wojskowe w Ameryce Łacińskiej, które po raz pierwszy zorganizowano w 2002 r. Obecnie odbywa się ósma edycja ćwiczeń, a udział Brazylii obejmuje samoloty Jas 39 Gripen E.

Szwecja kupi C-390

Ta strategiczna decyzja ze strony kolejnego kraju członkowskiego NATO oznacza pierwszy zakup C-390 w Europie Północnej, podkreślając zaangażowanie Szwecji w zwiększanie jej zdolności obronnych za pomocą najnowocześniejszych samolotów. C-390 mają zastąpić starzejące się Herculesy C-130E/H produkowane przez firmę Lockheed Martin.

- Embraer jest zaszczycony wyborem dokonanym przez Szwecję. Po tym, jak kilka europejskich krajów NATO wybrało C-390, decyzja ta świadczy o tym, że ten wielozadaniowy samolot stanowi ogromną poprawę zdolności operacyjnych w porównaniu z taktycznymi samolotami transportowymi poprzedniej generacji. Samolot jest stopniowo rozpoznawany przez najbardziej zaawansowane siły powietrzne na świecie, takie jak Szwedzkie Siły Powietrzne. Ten wybór zachęca nas do oferowania naszym klientom samolotów, których potrzebują do wykonywania najbardziej wymagających misji z niezrównaną wszechstronnością, niezawodnością i wydajnością - powiedział Bosco Da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Se & Security.

Na razie nie poinformowano, ile C-390 chce zakupić Szwecja, ani kiedy zostanie złożone konkretne zamówienie. Costa, pytany przez szwedzkie media, powiedział, że Szwecja ma pilną potrzebę i ma nadzieję, że Embraer zacznie dostarczać samoloty „tak szybko, jak to możliwe”. Tutaj warto wspomnieć, że obecna flota Flygvapnet (Szwedzkich Sił Powietrznych) składa się z sześciu samolotów Hercules: pięciu transportowych C-130H oraz jednego KC-130H czyli latającej cysterny.

Embraer ma już długoterminowe partnerstwo ze Szwecją, które zostanie jeszcze bardziej pogłębione dzięki wyborowi C-390. Firma jest gotowa wspierać Szwedzkie Siły Zbrojne, aby sprostać wysokim wymaganiom procesu zakupu, ponieważ decyzja ta stanowi nowy rozdział w stosunkach brazylijsko-szwedzkich.

Wybór C-390 wpisuje się w rosnący trend wśród europejskich państw członkowskich NATO, uznających skuteczność samolotu w zaspokajaniu zarówno obecnych, jak i przyszłych potrzeb obronnych. Szwecja jest szóstym europejskim krajem, który wybrał ten samolot, wraz z Austrią, Czechami, Węgrami, Holandią i Portugalią. Nabycie C-390 przez Szwecję nie tylko wzmocni obronę narodową, ale także zwiększy interoperacyjność z siłami sojuszniczymi, jednocześnie korzystając z synergii obecnych w Europie pod względem obiektów szkoleniowych, wsparcia i logistyki.

 - Współpraca lotnicza jest ważna zarówno dla Szwecji, jak i Brazylii. Nowy list intencyjny stanowi podstawę do dalszego pogłębiania tej współpracy - skomentował Pål Jonson, szwedzki minister obrony.

Brazylia chce więcej Gripenów

W 2014 r. Brazylia podpisała umowę ze szwedzkim Saab na zakup 36 samolotów Jas 39 Gripen, z których osiem zostało już dostarczonych. Brazylia zamówiła dokładnie 28 jednomiejscowych JAS39E i osiem dwumiejscowych JAS39F. Saab w swoich zakładach w Linköping ma wyprodukować 13 z zamówionych przez Brazylię Gripenów NG, w tym 12 jednomiejscowych i jeden dwumiejscowy. Kolejnych osiem także będzie zmontowanych w Linköping, jednak prace te wykonają Brazylijczycy. Pozostałe maszyny mają powstać w wytwórni Embraera. Teraz Brazylia oświadczyła, że planuje zwiększyć obecny kontrakt na samoloty Jas 39 Gripen o 25 proc., czyli o około 9-10 samolotów tego typu.

- Zapoznaliśmy się z tą informacją i jest ona oczywiście bardzo dobra dla Saaba i Szwecji. Wiemy, że Brazylia jest bardzo zadowolona z Gripena jako myśliwca i z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszych rozmów i kontraktu - skomentował dla szwedzkich mediów Mattias Rådström, rzecznik prasowy firmy Saab.

Do tej pory przeszkolonych zostało już ok. 350 brazylijskich specjalistów, wspierających próby i eksploatację F-39 przez FAB. Większość z nich pracuje w Centro de Projetos e Desenvolvimento do Gripen (centrum projektowania i rozwoju) w Gavião Peixoto oraz w zakładach Saab w São Bernardo do Campo.

Brazylia chce także używane F-16

Po Argentynie, która na początku tego roku podpisała umowę na zakup używanych myśliwców F-16, sąsiednia Brazylia również prowadzi rozmowy z USA na temat potencjalnego zakupu myśliwców Fighting Falcon. Na początku czerwca br. jeden z brazylijskich oficerów poinformował firmę Janes, że Brazylijskie Siły Powietrzne (FAB) prowadzą rozmowy z administracją USA w sprawie potencjalnego zakupu 24 myśliwców Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. Urzędnik stwierdził, że chociaż rozmowy są wciąż na wczesnym etapie, FAB planuje wkrótce podjąć decyzję. Prawdopodobnie stanie się to jeszcze przed końcem tego roku.

C-390 Millenium

W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.

W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Oprócz Szwecji na zakup wojskowej konstrukcji Embraera zdecydowały się także Brazylia, Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Węgry oraz Korea Południowa.

Poleciliśmy embraerem C-390 

W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w fotorelacji z tego wydarzenia.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Piotr Bożyk 09 listopada 2024

Air Canada przywróci do latania dwa boeingi B767-300

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines zmodernizują 41 airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines zmodernizują 41 airbusów A350

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2024

Zobacz również:

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Piotr Bożyk 10 listopada 2024

Czechy podpisały kontrakt na dwa embraery C-390

Biznes i przemysł

Czechy podpisały kontrakt na dwa embraery C-390

Piotr Bożyk 25 października 2024

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Piotr Bożyk 09 listopada 2024

Air Canada przywróci do latania dwa boeingi B767-300

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines zmodernizują 41 airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines zmodernizują 41 airbusów A350

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2024

Zobacz również:

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Piotr Bożyk 10 listopada 2024

Czechy podpisały kontrakt na dwa embraery C-390

Biznes i przemysł

Czechy podpisały kontrakt na dwa embraery C-390

Piotr Bożyk 25 października 2024

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5