Partner serwisu
Biznes i przemysł

Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty
fot. Diegonvs, CC BY 2.0, Flickr
Brazylijski rynek lotniczy zmaga się z problemami – lekarstwem na bolączki ma być konsolidacja. Przewoźnicy Azul i GOL przejdą fuzję, która zapewni operatorom udziały rynkowe na poziomie 60 proc. Mariaż wspierają władze Kraju Kawy, które chcą wyhamować rozwój LATAM Airlines.

Prowadzenie rentownej działalności lotniczej w Ameryce Południowej jest niezwykle trudne. Wypracowanie zysków netto graniczy z cudem, a lekarstwem na finansowe problemy są fuzje. Przykładem potwierdzającym tezę jest przejęcie TAM Linhas Aéreas przez LAN Airlines. Mariaż chilijskiego przewoźnika lotniczego z brazylijskim odpowiednikiem pozwolił na stworzenie silnych LATAM Airlines – największego operatora w Ameryce Łacińskiej, w którym decydujący głos mają Chilijczycy.

Szybki rozwój Grupy LATAM (São Paulo stało się drugą i kluczową bazą po Santiago de Chile; przewoźnik odpowiada za obsługę prawie 40 proc. ruchu lotniczego w Brazylii) wpędził w tarapaty inne linie lotnicze z Kraju Kawy, których sytuacja finansowo-operacyjna jest daleka od ideału. Holistycznie ujmując, brazylijska branża lotnicza cierpi, a pandemia COVID-19, o której prawie wszyscy przedstawiciele z sektora już zapomnieli, wciąż oddziałuje na działalność przewoźników lotniczych, takich jak Azul Linhas Aéreas i Gol Transportes Aéreos, a więc dwóch największych operatorów na brazylijskim rynku.

Skala operacji linii GOL pozwoliła przewoźnikowi w 2023 roku na zapewnienie sobie 33 proc. udziałów w rynku lotów w Brazylii, podczas gdy liniom Azul przypadło 28 proc, choć linie z siedzibą w São Paulo ogłosiły w 2024 roku bankructwo, starając się o uzyskanie finansowania w kwocie 1,9 mld dolarów amerykańskich. Operatorzy samoistnie nie są w stanie przełamać dominacji LATAM Airlines, zwłaszcza w międzynarodowym ruchu dalekodystansowym, więc zarządu obu przewoźników myślą o połączeniu biznesów dwóch przewoźników, aby stworzyć jeden silny organizm, który będzie w stanie prowadzić rentowną i ekspansyjną działalność.

Fuzję wspierają władze Kraju Kawy, zwłaszcza minister portów i lotnisk Brazylii, Silvio Costa Filho, który uważa, że potencjalna fuzja jest „kluczowym narzędziem” do zachowania miejsc pracy i zapewnienia stabilności gospodarczej Brazylii po globalnej epidemii, od czasu której koszty życia w największym państwie Ameryki Południowej znacząco wzrosły, a rodzime linie lotnicze, które otrzymały w pandemii niewielką pomoc ze strony rządu, notorycznie ponoszą straty, czego efektem jest systematyczna redukcja oferowania, która znacząco winduje ceny biletów lotniczych.

Holding Azul-GOL kontrolowałby 60 proc. krajowego rynku, co budzi obawy o potencjalny wpływ na konkurencję i ceny biletów. „Fuzja wzrostu” – tak określa transakcję dyrektor generalny Azul Linhas Aéreas – miałaby pozwolić na wzrost sieci połączeń ze 150 do 200 tras i być determinantą lepszych wyników finansowych. Mariaż zapewniłby niższy koszt kapitału, gdyż obie linie korzystałyby ze wspólnego portfela zamówień. Analitycy giełdowi przewidują, że przychody Azul-GOL wyniosłyby około 37 mld reali brazylijskich (6,2 mld dolarów amerykańskich), a całkowite zadłużenie netto zamknęłoby się w kwocie 52 mld reali (8,8 mld dolarów).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Piotr Bożyk 20 października 2024

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

Pasażer i linie lotnicze

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

inf. prasowa Emirates 22 stycznia 2024

Cirium: Azul najbardziej punktualne w świecie. LOT 10. w Europie

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Rafał Dybiński 28 września 2020

Porozumienie Azul z leasingodawcami. Odroczenie spłaty 595 mln dolarów

Biznes i przemysł

Azul Linhas Aéreas odebrały pierwszego A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Piotr Bożyk 20 października 2024

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

Pasażer i linie lotnicze

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

inf. prasowa Emirates 22 stycznia 2024

Cirium: Azul najbardziej punktualne w świecie. LOT 10. w Europie

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Rafał Dybiński 28 września 2020

Porozumienie Azul z leasingodawcami. Odroczenie spłaty 595 mln dolarów

Biznes i przemysł

Azul Linhas Aéreas odebrały pierwszego A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5