Ostatnie dwa Boeingi 747, należące do British Airways, odleciały w czwartek 8 października z lotniska Londyn-Heathrow. Malowanie pierwszego z Jumbo Jet-ów było w historycznym stylu "Negus", natomiast drugiego w "Chatham Dockyard".
Narodowy przewoźnik Wielkiej Brytanii upamiętnił maszyny G-CIVB i G-CIVY, synchronizując start samolotów o godz. 8:30 z dwóch równoległych pasów startowych. Linie lotnicze zaprosiły entuzjastów awiacji do transmisji w mediach społecznościowych. Uroczystość rozpoczęła się o symbolicznej godz. 7:47, a jej uczestnicy, także wirtualni, mogli ją oznaczyć hasztagiem #BA747farewell.
- To jest trudny dzień dla wszystkich zatrudnionych i związanych z British Airways. Składamy hołd tym wyjątkowym samolotom oraz ich pasażerom za niesamowitą rolę, jaką odegrały w naszej 100-letniej historii - podkreślił Alex Cruz, prezes British Airways.
Narodowy przewoźnik Wielkiej Brytanii
ogłosił w lipcu wycofanie z floty B747. Jumbo Jety będą stopniowo zastępowane cichszymi i bardziej paliwooszczędnymi samolotami. Celem jest wypełnienie zobowiązania linii lotniczych i osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.
G-CIVB z malowaniem "Negus" służył British Airways od 15 lutego 1984 roku. Ostatni rejs z pasażerami odbył 6 kwietnia bieżącego roku z Miami do Londynu-Heathrow, realizując w sumie 13 398 lotów w 118 445 godzin. Pokonał w tym czasie 59 mln mil.
G-CIVY z malowaniem "Chatham Dockyard" służył natomiast British Airways od 29 września 1998 roku. Ostatni rejs z pasażerami odbył 20 marca bieżącego roku z Chicago do Londynu-Heathrow. 5 kwietnia natomiast przyleciał do stolicy Anglii z amerykańskiego Dallas z ładunkami pilnej potrzeby. Maszyna zrealizowała w sumie 11034 lotów w 90 161 godzin, pokonując w tym czasie 45 mln mil.
Boeing produkował Jumbo Jety od ponad 50 lat. B747 pierwszy lot wykonał 14 kwietnia 1971 roku. British Airways odebrało pierwszego "garbusa" w lipcu 1989 roku, a ostatniego w kwietniu 1999 roku. Linie lotnicze z Wysp Brytyjskich w szczytowym okresie posiadały flotę 57 Jumbo Jetów. Żaden przewoźnik na świecie nie miał ich więcej.