Linie lotnicze British Airways planują zwiększyć liczbę krótkodystansowych operacji zależnych BA EuroFlyer z portu Londyn-Gatwick i zniwelować dominację easyJet na tym lotnisku - informuje serwis "Aviation Week".
Członek sojuszu Oneworld i filar grupy IAG posiada aktualnie osiemnaście samolotów stacjonujących w drugim co do wielkości porcie stolicy Wielkiej Brytanii. Dwanaście z nich to airbusy A320, a sześć to nieznacznie większe odrzutowce wersji A321. Prezes British Airways Sean Doyle zapowiedział, że narodowy przewoźnik zamierza zwiększyć swoją flotę na lotnisku Gatwick o kolejne osiem samolotów.
– BA EuroFlyer działają już teraz na dość znaczną skalę w Gatwick. Do końca lata obsługujemy tam osiemnaście samolotów. Naszym planem jest zwiększenie ich liczby do 26 – ujawnił Doyle w rozmowie z analitykami podczas ogłoszenia wyników finansowych grupy IAG za pierwsze półrocze 2023.
Nieoczywisty powrótBritish Airways zawiesiły usługi z Gatwick w kwietniu 2020 roku w efekcie kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Narodowy przewoźnik Wielkiej Brytanii początkowo ostrzegał, że jego rejsy z tego lotniska mogą w ogóle nie zostać wznowione. Krótkodystansowe operacje wróciły jednak do rozkładu lotów w marcu 2022 roku w ramach zależnych BA EuroFlyer.
Podczas odbudowy krajowej branży po pandemii British Airways wydzierżawiły 118 slotów na Gatwick niskokosztowym liniiom Vueling z grupy IAG, natomiast aż 230 slotów w tygodniu mogły wykorzystywać konkurencyjne easyJet. Dominacja brytyjskiego taniego przewoźnika na tym lotnisku dobiega jednak końca.
– Mamy ustalenia dotyczące odebrania liniom lotniczym slotów, które zostały wydzierżawione. W szczególności chodzi o easyJet. To umożliwi w nadchodzących latach naszą ekspansję – zdradził Doyle.
Niskokosztowe Vueling zachowają na razie swoje sloty podarowane od British Airways, ponieważ dzięki nim hiszpański tani przewoźnik odnotowuje bardzo dobre wyniki w ostatnich miesiącach.
Według danych serwisu OAG Schedules Analyser zależne BA EuroFlyer mają bieżącego lata 12,7 proc. udziału w oferowaniu z Gatwick. Dla porównania w przypadku easyJet ten poziom wynosi aż 47,9 proc. Vueling jest trzecim co do wielkości przewoźnikiem z 6,3 proc. udziału w rynku.
Dla przypomnienia latem 2019 roku easyJet zapewniały 40,6 proc. oferowania z Gatwick, natomiast British Airways 17,1 proc. Vueling dysponowały wówczas jedynie 3,7 proc. udziałem w rynku.
W tygodniu rozpoczynającym się 24 lipca zależne BA EuroFlyer obsługują 48 miejsc docelowych z Gatwick, oferując około 72 200 miejsc w odlatujących samolotach. Oznacza to wzrost o dwa miejsca docelowe i blisko 13 tys. miejsc tygodniowo w porównaniu z tym samym okresem minionego roku.
Nowa droga startowa szansą dla GatwickPort lotniczy Londyn-Gatwick przedstawił w lipcu bieżącego roku plany budowy nowej drogi startowej. Wartość inwestycji szacuje się na 2,2 mld funtów, czyli 2,8 mld dolarów. Stołeczne lotnisko zamierza do końca następnej dekady podwoić liczbę pasażerów do 75 milionów rocznie. Projekt Northern Runway umożliwi zwiększenie liczby realizowanych lotów z 285 tys. do 386 tys. rocznie, przy czym główna droga startowa będzie używana do przylotów i odlotów wszystkich samolotów, a nowa północna obsłuży operacje lotnicze realizowane mniejszymi odrzutowcami wąskokadłubowymi.