Zarząd portu lotniczego Bruksela-Zaventem chce ograniczyć liczbę nocnych operacji lotniczych. Władze portu zamierzają surowiej rozprawić się z samolotami, które przylatują na brukselskie lotnisko bez posiadania nocnego slotu. Zakazana będzie realizacja rejsów, które są opóźnione i miałby być zrealizowane po godz 23:00. Powodem zmian regulaminowych są skargi lokalnej społeczności, która uważa, że normy hałasu w czasie ciszy nocnej są znacznie przekroczone.
Brussels Airport Company, spółka odpowiedzialna za obsługę największego i najbardziej ruchliwego portu lotniczego w Belgii, zamierza zaostrzyć kryteria dopuszczania realizacji lotów nocnych. Władze operatora portu w Zaventem oczekują, że dzięki implementacji nowych zapisów regulaminowych liczba rejsów realizowanych w godzinach nocnych spadnie o 10 proc. , co odpowiada liczbie około 1 500 lotów.
Dyrektor generalny głównego lotniska w Brukseli, Arnaud Feist, podkreśla, że intencją nie jest zmniejszenie górnej granicy całkowitej liczby nocnych slotów (przydziałów czasu na start i lądowanie w porcie Zaventem), która obecnie wynosi 16 000 rocznie, ale podjęcie bardziej rygorystycznego działania w stosunku do lotów, którym wcześniej nie przydzielono nocnego czasu na start lub lądowanie. Tym samym, takie operacje nie będą mogły być realizowane od godz. 23:00 do godz. 6:00 następnego dnia rano. Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają, aby samolot, który jest opóźniony przyleciał lub wyleciał z Brukseli.
Faust, cytowany przez portal „VRT news”, wskazuje, że propozycja lotniska wysyła „silny sygnał dla osób mieszkających w pobliżu lotniska”, że zarząd portu bierze obawy mieszkańców. Lokalna społeczność skarży się na duży hałas w nocy, a także zwiększające się zanieczyszczenie środowiska naturalnego w pobliżu brukselskiego portu lotniczego.
Feist podczas konferencji prasowej powiedział dziennikarzom, że „samolot, który wjedzie na pas startowy po godz. 23:00 i nie ma nocnego slotu, będzie musiał wrócić do gate’u, a pasażerowie będą musieli opuścić pokład samolotu”. Dyrektor generalny lotniska w Brukseli dodał, że tak dzieje się na innych dużych lotniskach np. we Frankfurcie nad Menem. Samoloty realizujące nocne loty bez wcześniejszego otrzymania slotu będą podlewać karze grzywny.
– Obliczyliśmy, że w ten sposób liczba nocnych lotów powinna spaść od 1500 do 1600 rocznie – stwierdził Feist, który wskazał także, że liczba operacji regularnych nie zostanie zmniejszona. Linie lotnicze będą musiały upewnić się, że samoloty realizujące oferowane loty lądują w Brukseli przed godz. 23:00.
Zarząd operatora brukselskiego portu lotniczego przekazał propozycje zmiany regulaminu lotnisk federalnemu ministrowi transportu, Georgesowi Gilkinetowi. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie belgijska Generalna Dyrekcja Lotnictwa Cywilnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.