Partner serwisu
Biznes i przemysł

Brytyjskie Królewskie Siły Powietrzne (RAF) kończą eksploatację maszyn BAe 146

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
05-02-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Brytyjskie Royal Air Force poinformowały w ostatnich dniach, że zakończyły wycofywanie z eksploatacji wszystkich czterech pozostałych samolotów British Aerospace BAe 146, przy czym dwa z nich w konfiguracji VIP staną się eksponatami muzealnymi, a dwa BAe 146-200(QC) zostały sprzedane firmie Pionair Australia.

Samolot ZE701 (msn E1029) został przetransportowany do British Airliner Collection na lotnisku Duxford 25 stycznia br. Siostrzany ZE700 (msn E1031) pozostaje na razie w służbie, ale w najbliższych tygodniach zostanie przetransportowany na wystawę do South Wales Aviation Museum na lotnisku St. Athan. Samoloty BAe146, operujące od 1986 r. z 32 Dywizjonu RAF Northolt, stały się dobrze znanym widokiem w roli transportowców dla ministrów, personelu ministerstwa obrony narodowej UK i okazjonalnie członków rodziny królewskiej. Wyposażenie samolotu 146 w systemy obronne umożliwiło mu bezpieczny transport za granicami dowódców wojskowych, personelu i mniejszych ładunków w warunkach wysokiego ryzyka.

- Samoloty BAe146 służyły dumnie Wielkiej Brytanii przez wiele dekad, w tym podczas licznych operacji, m.in. w Iraku i Afganistanie. Po czterech dekadach służby, samoloty osiągnęły już kres swojej żywotności i jestem zachwycona, że BAe 146 trafią do dobrych domów i dołączą do kolekcji dwóch fantastycznych muzeów lotnictwa - powiedziała o samolotach w konfiguracji VIP Suraya Marshall, wicemarszałek lotnictwa.

Z kolei BAe146-200(QC)s RAF-u to byłe odrzutowce komercyjne przejęte od TNT Airways w 2012 roku do wsparcia przemieszczania wojsk w Afganistanie. Brytyjskie siły powietrzne nie ujawniły tożsamości kolejnego operatora, ale Flightglobal podał, że wkrótce zostaną one dostarczone do Pionair, australijskiego przewoźnika, który już jest operatorem BAe 146, posiadającym w swojej flocie dziewięć Jumbolino: dwa BAe 146-200, dwa -200(QC), trzy -200(QT) oraz dwa  w wersji -300(QT). Przewoźnik eksploatuje również jednego embraera E190, ale obecnie stara się go sprzedać, oraz dwa E190-E2, które nie były jeszcze eksploatowane na rzecz Air Kiribati.

Przejście na emeryturę czterosilnikowców zostało ogłoszone rok temu w ramach cięć budżetowych w Wielkiej Brytanii. Choć początkowo Ministerstwo Obrony UK nie planowało ich zastąpienia, RAF poinformował, że jest obecnie w trakcie wyboru samolotów zastępczych i wkrótce wyda stosowny komunikat w tej sprawie.

British Aerospace 146

BAe 146 i jego odmiana rozwojowa Avro RJ miano whisperjet zawdzięcza cichemu operowaniu, z kolei przydomek Jumbolino pochodzi od szerokiego i przestronnego kadłuba, a także od jego czterech silników, które wskazywały maszynę jako mniejszą wersję B747 - słynnego Jumbojeta. Jakkolwiek jednak nazwiemy produkowany przez przeszło dwie dekady samolot, to zakończony na początku XXI wieku program nadal pozostaje największym sukcesem brytyjskiego lotnictwa cywilnego. Maszyna była produkowana w trzech wersjach BAe 146-100 / Avro RJ70 , BAe 146-200 / Avro RJ85 oraz BAe 146-300 / Avro RJ100. Przez flotę RAF-u przewinęło się dziewięć maszyn tego typu o oznaczeniach ZD695, ZD696, ZE700, ZE701, ZE702, ZE707, ZE708 w tym dwa o rejestracjach G-ETPL oraz G-ETPK, które służyły jako maszyny testowe i szkoleniowe.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Eviation zwalnia pracowników i wstrzymuje prace nad Alice

Biznes i przemysł

Eviation zwalnia pracowników i wstrzymuje prace nad Alice

Piotr Bożyk 17 lutego 2025

Gulstream zakończył produkcję samolotów G650

Biznes i przemysł

Linie SprintAir wycofały jednego z saabów 340A

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing: Pierwszy lot Wedgetail AEW1 dla RAF-u

Biznes i przemysł

Boeing: Pierwszy lot Wedgetail AEW1 dla RAF-u

Piotr Bożyk 20 września 2024

BAE Systems wraca na MSPO 2024

Biznes i przemysł

BAE Systems wraca na MSPO 2024

BAE Systems 31 sierpnia 2024

RAF: Nowe samoloty Dassault Falcon 900LX zastąpią BAe 146

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Eviation zwalnia pracowników i wstrzymuje prace nad Alice

Biznes i przemysł

Eviation zwalnia pracowników i wstrzymuje prace nad Alice

Piotr Bożyk 17 lutego 2025

Gulstream zakończył produkcję samolotów G650

Biznes i przemysł

Linie SprintAir wycofały jednego z saabów 340A

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing: Pierwszy lot Wedgetail AEW1 dla RAF-u

Biznes i przemysł

Boeing: Pierwszy lot Wedgetail AEW1 dla RAF-u

Piotr Bożyk 20 września 2024

BAE Systems wraca na MSPO 2024

Biznes i przemysł

BAE Systems wraca na MSPO 2024

BAE Systems 31 sierpnia 2024

RAF: Nowe samoloty Dassault Falcon 900LX zastąpią BAe 146

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5