Brytyjskie Royal Air Force poinformowały w ostatnich dniach, że zakończyły wycofywanie z eksploatacji wszystkich czterech pozostałych samolotów British Aerospace BAe 146, przy czym dwa z nich w konfiguracji VIP staną się eksponatami muzealnymi, a dwa BAe 146-200(QC) zostały sprzedane firmie Pionair Australia.
Samolot ZE701 (msn E1029) został przetransportowany do British Airliner Collection na lotnisku Duxford 25 stycznia br. Siostrzany ZE700 (msn E1031) pozostaje na razie w służbie, ale w najbliższych tygodniach zostanie przetransportowany na wystawę do South Wales Aviation Museum na lotnisku St. Athan. Samoloty BAe146, operujące od 1986 r. z 32 Dywizjonu RAF Northolt, stały się dobrze znanym widokiem w roli transportowców dla ministrów, personelu ministerstwa obrony narodowej UK i okazjonalnie członków rodziny królewskiej. Wyposażenie samolotu 146 w systemy obronne umożliwiło mu bezpieczny transport za granicami dowódców wojskowych, personelu i mniejszych ładunków w warunkach wysokiego ryzyka.
- Samoloty BAe146 służyły dumnie Wielkiej Brytanii przez wiele dekad, w tym podczas licznych operacji, m.in. w Iraku i Afganistanie. Po czterech dekadach służby, samoloty osiągnęły już kres swojej żywotności i jestem zachwycona, że BAe 146 trafią do dobrych domów i dołączą do kolekcji dwóch fantastycznych muzeów lotnictwa - powiedziała o samolotach w konfiguracji VIP Suraya Marshall, wicemarszałek lotnictwa.
Z kolei BAe146-200(QC)s RAF-u to byłe odrzutowce komercyjne przejęte od TNT Airways w 2012 roku do wsparcia przemieszczania wojsk w Afganistanie. Brytyjskie siły powietrzne nie ujawniły tożsamości kolejnego operatora, ale Flightglobal podał, że wkrótce zostaną one dostarczone do Pionair, australijskiego przewoźnika, który już jest operatorem BAe 146, posiadającym w swojej flocie dziewięć Jumbolino: dwa BAe 146-200, dwa -200(QC), trzy -200(QT) oraz dwa w wersji -300(QT). Przewoźnik eksploatuje również jednego embraera E190, ale obecnie stara się go sprzedać, oraz dwa E190-E2, które nie były jeszcze eksploatowane na rzecz Air Kiribati.
Przejście na emeryturę czterosilnikowców zostało ogłoszone rok temu w ramach cięć budżetowych w Wielkiej Brytanii. Choć początkowo Ministerstwo Obrony UK nie planowało ich zastąpienia, RAF poinformował, że jest obecnie w trakcie wyboru samolotów zastępczych i wkrótce wyda stosowny komunikat w tej sprawie.
British Aerospace 146
BAe 146 i jego odmiana rozwojowa Avro RJ miano whisperjet zawdzięcza cichemu operowaniu, z kolei przydomek Jumbolino pochodzi od szerokiego i przestronnego kadłuba, a także od jego czterech silników, które wskazywały maszynę jako mniejszą wersję B747 - słynnego Jumbojeta. Jakkolwiek jednak nazwiemy produkowany przez przeszło dwie dekady samolot, to zakończony na początku XXI wieku program nadal pozostaje największym sukcesem brytyjskiego lotnictwa cywilnego. Maszyna była produkowana w trzech wersjach BAe 146-100 / Avro RJ70 , BAe 146-200 / Avro RJ85 oraz BAe 146-300 / Avro RJ100. Przez flotę RAF-u przewinęło się dziewięć maszyn tego typu o oznaczeniach ZD695, ZD696, ZE700, ZE701, ZE702, ZE707, ZE708 w tym dwa o rejestracjach G-ETPL oraz G-ETPK, które służyły jako maszyny testowe i szkoleniowe.