Budowa nowego centrum cargo w Budapeszcie, będąca częścią planu BUD 2020, właśnie ruszyła. W obecnej fazie kosztem 32,6 mln euro powstanie nowa hala przeładunkowa o powierzchni 20 000 m kw. oraz nowe stanowiska dla frachtowców B747-8F. Inwestycja zwiększy przepustowość portu lotniczego do obsługi rosnącej liczby ładunków lotniczych w nadchodzących latach.
Intensywny rozwój cargo
Po niespotykanym wcześniej wzroście przeładunków w węgierskim porcie, sięgającym 39 proc. w ciągu dwóch lat, Port Lotniczy w Budapeszcie obsłużył rekordową liczbę 127 147 ton ładunku w 2017 r. i odnotował dalszy 15,5-procentowy wzrost tonażu między styczniem a sierpniem 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu w 2017 r.
W ramach BUD 2020, lotnisko w Budapeszcie otworzyło w 2017 r. dwa supernowoczesne obiekty o łącznej powierzchni 16 000 m kw., w celu zwiększenia wolumenu przesyłek ekspresowych i e-commerce.
– To ważne wydarzenie dla węgierskiego rynku cargo. W związku z rozwojem infrastruktury na rynku integratorów, naszym celem jest zapewnienie idealnego środowiska dla ładunków lotniczych w naszym przedsięwzięciu Cargo City – mówi René Droese, dyrektor wykonawczy Property and Cargo na lotnisku w Budapeszcie. – Wraz z uruchomieniem usług AirBridgeCargo i Silk Way West Airlines w 2018 roku mamy teraz 5 operatorów frachtowców w porcie. Wolumeny od naszych dotychczasowych partnerów frachtowych, takich jak Cargolux, Turkish Cargo i Qatar Airways Cargo, również rosną – dodał Droese.
– Węgry są siódmym najbardziej popularnym miejscem do inwestowania na świecie, zgodnie z rocznym raportem IBM Global Location Trends 2017 – stwierdził prezes Węgierskiej Agencji Promocji Inwestycji (HIPA) Róbert Ésik.
Rozpoczęły się prace budowlane w nowym, dedykowanym centrum przewozowym w Budapeszcie (BUD), Cargo City, a obiekt ma zostać oddany w czwartym kwartale 2019 roku.
BUD 2020 jeszcze daleki do ukończenia
Poza budową centrum cargo, będącą częścią programu BUD 2020, w ostatnim czasie w porcie lotniczym obsługującym stolicę Węgier otwarto też nowy pirs w terminalu. Całość zaplanowanych inwestycji ma zwiększyć przepustowość portu do 18 milionów pasażerów obsłużonych rocznie. Obecnie trwają, lub niebawem rozpoczną się prace nad kolejnymi elementami infrastruktury lotniska.
Plany rozbudowy infrastruktury lotniskowej zakładają, że poza centrum cargo powstanie następny terminal, parking wielopoziomowy i hotel przy lotnisku. Planowane są także usprawnienia w segmencie logistycznym i bezpieczeństwa.
Poprawiony ma zostać również dojazd do lotniska. Port im. Ferenca Liszta ma zostać połączony z siecią budapesztańskiego metra oraz podmiejskimi liniami kolejowymi. Ostateczne spięcie lotniska z siecią transportu szynowego ma nastąpić w 2021 roku. Do tego czasu powinna być też gotowa poszerzona o dwa pasy w każdą stronę droga ekspresowa łącząca port lotniczy z miastem.
Przedsięwzięcie zwane BUD 2020 będzie kosztować pięćdziesiąt miliardów forintów, czyli około siedmiuset milionów złotych. Fundusze w całości pochodzą z kasy samego lotniska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.