Miniony rok był rekordowy dla międzynarodowego lotniska im. Ferenca Liszta w Budapeszcie. Prawie 15 mln pasażerów skorzystało z tego portu lotniczego – poinformował w środę Mihaly Hardy, rzecznik spółki Budapest Airport.
Z lotniska w Budapeszcie skorzystało w 2018 r. 14 mln 867 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o 13,5 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. Liczba startów i lądowań wzrosła o 115 tys., czyli o 12 proc.
Nowe połączenia
W zeszłym roku z Budapesztu latało 45 linii lotniczych, które przewoziły pasażerów na 134 kierunkach. W 2018 r. uruchomiono połączenie lotnicze Budapesztu z Filadelfią (American Airlines), polskie linie lotnicze LOT zaczęły natomiast latać z węgierskiej stolicy do Nowego Jorku i Chicago. 49 proc. ruchu lotniczego przypadało jednak na tanich przewoźników: węgierski Wizz Air oraz Ryanair, które również uruchomiły nowe połączenia.
Także w tym roku mają zostać dodane do budapeszteńskiej oferty nowe lotniska docelowe – LOT już zapowiedział, że od lutego uruchomi codzienne loty do London City, a od czerwca China Eastern najprawdopodobniej zacznie latać z Budapesztu do Szanghaju.
Rozbudowa lotniska
Rozpoczęły się prace budowlane w nowym centrum przewozowym w Budapeszcie (BUD) – Cargo City. Obiekt ma zostać oddany w czwartym kwartale 2019 roku. W 2017 roku BUD obsłużył rekordową liczbę 127 147 ton ładunku. W 2018 roku między styczniem a sierpniem odnotował 15,5-procentowy wzrost ilości obsłużonego frachtu w porównaniu do tego samego okresu w 2017 r. Dla porównania cały polski rynek lotniczy w 2017 roku przewiózł nieco więcej ładunków niż przeszło w tym czasie przez lotnisko w stolicy Węgier.
Poza budową centrum cargo, będącą częścią programu BUD 2020, w ostatnim czasie w porcie lotniczym obsługującym stolicę Węgier otwarto też nowy pirs w terminalu. Całość zaplanowanych inwestycji ma zwiększyć przepustowość portu do 18 milionów pasażerów obsłużonych rocznie. Obecnie trwają, lub niebawem rozpoczną się prace nad kolejnymi elementami infrastruktury lotniska.
Plany rozbudowy infrastruktury lotniskowej zakładają, że poza centrum cargo powstanie następny terminal, parking wielopoziomowy i hotel przy lotnisku. Planowane są także usprawnienia w segmencie logistycznym i bezpieczeństwa.
Poprawiony ma zostać również dojazd do lotniska. Port im. Ferenca Liszta ma zostać połączony z siecią budapesztańskiego metra oraz podmiejskimi liniami kolejowymi. Ostateczne spięcie lotniska z siecią transportu szynowego ma nastąpić w 2021 roku. Do tego czasu powinna być też gotowa poszerzona o dwa pasy w każdą stronę droga ekspresowa łącząca port lotniczy z miastem.
Przedsięwzięcie zwane BUD 2020 będzie kosztować 225 miliardów forintów, czyli około siedmiuset milionów euro. Fundusze w całości pochodzą z kasy samego lotniska. Spółka Budapest Airport zapowiedziała też, że do 2024 r. zrealizuje wszystkie inwestycje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.