Port lotniczy Ferenc Liszt International Airport w Budapeszcie obsłużył w listopadzie rekordowe wolumeny frachtu lotniczego. Jako główny czynnik pozwalający na odnotowanie wzrostów przewozowych w trudnym 2020 r. władze portu wymieniają inwestycje w BUD Cargo City.
W listopadzie przewozy cargo w Budapeszcie wzrosły o 6,3 proc. rdr, wynosząc prawie 13,9 tys. ton, co stanowi rekordowy wynik miesięczny odnotowany na lotnisku, robiący szczególne wrażenie biorąc po uwagę fakt, że w ujęciu globalnym
nie zrealizowały się nadzieje na listopadowy szczyt sezonu. Dobre wyniki z listopada pociągnęły statystyki dotyczące przewozów cargo w ciągu pierwszych 11 miesięcy roku - ogółem w tym czasie port lotniczy obsłużył już ponad 120 tys. ton frachtu lotniczego.
Owocuje inwestycja w infrastrukturę cargoRolf Schnitzler, prezes portu lotniczego w Budapeszcie, upatruje wzrostów przewozowych w takich czynnikach jak obsługa przewozów związanych z pandemią lub w zmianie sposobu dokonywania zakupów przez konsumentów. Skorzystanie na tych zmianach było możliwe dzięki temu, iż
lotnisko zainwestowało w poprzednich latach 50 mln euro w stworzenie infrastruktury BUD Cargo City. Z kolei do tego, by ta inwestycja była w pełni wykorzystana, konieczna jest dobra komunikacja oraz współdziałanie w wieloma partnerami. - Płynny ruch cargo na lotnisku wymaga współpracy wielu graczy i doskonałej koordynacji. W tym procesie niezastąpione jest współdziałanie nadawców, spedytorów, linii lotniczych, pracowników obsługi naziemnej oraz władz - zdradza József Kossuth, manager cargo w porcie lotniczym w Budapeszcie.
Wbrew globalnej sytuacji na rynku- Ten rok dla każdego był wyjątkowy i pełen wyzwań. To, że w Budapeszcie ruch cargo utrzymywał się na stabilnym poziomie w tych zmieniających się warunkach, a nawet odnotowaliśmy znaczące wzrosty w listopadzie, jest wynikiem naszej wspólnej pracy oraz doskonałym przykładem wytrwałości społeczności cargo - uważa Kossuth. Władze portu dodają, że nie jest zaskoczeniem, iż rekord odnotowano właśnie w listopadzie, gdyż w przewozach cargo szczyt sezonu rozpoczyna się zwykle w październiku i przewozy umacniają się od listopada.
- Rekordowe wolumeny cargo odnotowane w tym miesiącu były częściowo napędzane zakupami w ramach zniżek Black Friday, ale ten rok generalnie wzmocnił przewozy cargo, niezależnie od specjalnych promocji - czytamy w komunikacie prasowym lotniska.
- Z powodu restrykcji narzuconych w wyniku pandemii koronawirusa, wiele firm chętniej niż wcześniej korzysta w cargo lotniczego, z kolei wiele osób decyduje się na zakupy online, które następnie są dostarczane im do domu lub do paczkomatów. W przypadku zamówień z innych krajów, większość przesyłek dla konsumentów przechodzi przez BUD Cargo City oraz placówki celnej Węgierskiej Poczty, zlokalizowanej na terenie lotniska, lub przez centra logistyczne międzynarodowych firm przewozowych takich jak DHL Express, FedEx (TNT) oraz UPS - wyliczają władze portu lotniczego w Budapeszcie.
W 2020r. w Budapeszcie pojawiły się trzy wyspecjalizowane połączenia cargo. Linie lotnicze
Korean Air uruchomiły loty pomiędzy Budapesztem i Seulem, podczas gdy linie lotnicze Cargolux obsługują loty ze stolicy Węgier do Shenzhen oraz
ponownie pomiędzy Budapesztem i Zhengzhou.