Bulgaria Air kontynuuje odnawianie swojej floty. W połowie września bułgarska linia oficjalnie odebrała w Mirabel w Kanadzie pierwszego z dwóch A220-100, które odmłodzą jej flotę. Nowy samolot zadebiutował 15 września na trasie Sofia - Amsterdam i dołączył do floty użytkowanych A220-300.
Pierwszy airbus A220-100 dostarczony dla Bulgaria Air, to samolot o numerze seryjnym MSN 50077 i rejestracji LZ-LIS. To pierwsza z dwóch maszyn A220-100 jakie dotrą do przewoźnika. Maszyna w konfiguracji dwóch klas podróży zabiera na pokład 118 pasażerów: 8 w klasie biznes (2-2) oraz 110 pasażerów w klasie ekonomicznej (3-3).
Bulgaria Air postrzega zakup samolotów A220 jako krok w kierunku stania się większą linią lotniczą. Dzięki pięciu nowym A220 dołączyła do grona linii posiadających bardziej wydajne samoloty. Przewoźnik ma nadzieję na zakup kolejnych A220 w przyszłości, ponieważ samolot ten dobrze pasuje do jej modelu biznesowego. Nowe A220 zastąpią część obecnie użytkowanych samolotów przewoźnika.
Flota linii
Obecnie flota Bulgaria Air składa się z 15 samolotów: jednego airbusa A319, pięciu A320, jednego A220-100, czterech A220-300 oraz czterech embraerów E190. Przewoźnik oczekuje na dostawę trzech samolotów: jednego airbusa A220-300, jednego A220-100 oraz jednego A320. Nowe A220 zastąpią we flocie airbusy A319 i cztery embraery E190. Samoloty te mają zostać zwrócone lessorowi w 2025 r. Nawet po pozbyciu się tych samolotów, linia spodziewa się 15 proc. wzrostu całkowitej oferty miejsc na pokładach w ciągu najbliższych kilku lat.
Rodzina A220
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach 96 milionów pasażerów na ponad 820 obsługiwanych trasach. Do końca sierpnia br. zamówiono 912 maszyn A220: 97 A220-100 oraz 815 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 354 samoloty tego typu do 19 linii lotniczych: 64 A220-100 oraz 290 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (71), airBaltic (48) oraz Air France (37).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.
Zdjęcie wykorzystane za zgodą autora / Photo used by permission of the photographer.