Buzz (Ryanair Sun) wciąż rośnie, przejmując kolejne rynki i stale zwiększając liczbę lotów. Rok fiskalny 2023 był dla przewoźnika bardzo dobry, albowiem przychody zarejestrowanej w Polsce odnogi irlandzkiego niskokosztowca przekroczyły dwa mld złotych. Operator zanotował prawie trzykrotny wzrost przychodów z tytułu realizacji lotów czarterowych na zlecenie biur podróży. Zysk netto zamknął się w kwocie 133 mln złotych, o 73 mln więcej niż we wcześniejszym roku obrachunkowym.
Niskobudżetowy przewoźnik lotniczy z Irlandii zarejestrował linie lotnicze Ryanair Sun w 2017 r. Obecnie polski operator w ramach grupy Ryanaira używa nazwy Buzz do określenie swojej podmiotowości, lecz zarząd przewoźnika nie zmienił oficjalnie nazwy i Ryanair Sun widnieje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Certyfikat operatora lotniczego linie otrzymały od polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego 3 kwietnia 2018 r., a trzy dni później Ryanair Sun wykonał pierwszy rejs. Boeing 737-800 poleciał z Poznania na grecką wyspę Zakintos. Do tej pory linie w polskim rejestrze zarejestrowały 64 wąskokadłubowe samoloty.
Kapitał zakładowy Ryanair Sun dzieli się na 59 022 063 akcji o wartości nominalnej jeden złotych. Akcjonariuszami spółki są Ryanair Holdings Public Limited Company, posiadający 67 proc. akcji oraz Gulliver Holding Limited. Ten podmiot posiada pozostałe 33 proc. udziałów. W skład zarządu przewoźnika wchodzą Michał Kaczamarzyk oraz Mścigniew Bartłomiej Gac. Do rady nadzorczej należą Juliusz Komorek, Neil Sorahan oraz Michael O’Leary, który dołączył do rady 1 sierpnia 2019 roku.
Podstawowym przedmiotem działalności Ryanair Sun (Buzz) jest pasażerski transport lotniczy. Linie uzyskuje główne przychody ze sprzedaży usługi międzynarodowego czarteru lotniczego, jak również wynajmu samolotu wraz z załogą w formule wet-leasingu (ACMI).
Wzrost przychodów
W roku obrotowym 2023, tj. od 1 kwietnia 2022 do 31 marca 2023 r., linie osiągnęły przychody ze sprzedaży rzędu 2 107 985 000 złotych. Na wartość przychodów z działalności operacyjnej składają się w główniej mierze przychody z tytułu świadczenia usługi najmu floty wraz z załogą. Ta działalność pozwoliła wygenerować przychód w wysokości 1 1358 921 000 złotych, co stanowi 64 proc. wszystkich przychodów. 35 proc. przychodów, co odpowiada 738 265 000 złotych, pochodziło z realizacji lotów czarterowych. W porównaniu do roku wcześniejszego, roczny wzrost tego segmentu przychodów wyniósł aż 291 proc. Przychody ze świadczenia usług centrum operacyjnego wyniosły 2 355 000 złotych (0,1 proc.). Pozostałe przychody w kwocie 8 445 000 złotych zostały skategoryzowane jak te, które pochodziły z najmu biur oraz wynikały z refaktur kosztów.
Koszty operacyjne polskiej spółki Ryanaira wyniosły 1 943 108 000 złotych. Głowną pozycją kosztów działalności operacyjnej są koszty usług obcych wynoszące 1 620 933 000 złotych i stanowiące 83,4 proc. wszystkich kosztów. Koszt usług obcych jest bezpośrednio skorelowany z osiąganymi przychodami, ponieważ do wykonania operacji lotniczych, z których spółka odnotowała przychody, niezbędny jest zakup zarówno usług (w tym usług świadczonych przez lotniska, firmę̨ leasingową, firmy handlingowe, firmy wspierające działalność lotniczą) jak i materiałów umożliwiających ich wykonanie, w tym paliwo lotnicze. Tym samym, drugą najwyższą pozycją pod względem udziału w strukturze są̨ koszty zakupu materiałów i energii wynoszące 254 131 000 złotych, które stanowiły 13,1 proc. wszystkich kosztów.
Wzrost zysku netto
Rok obrotowy rozpoczynający 2023 był rokiem, w którym linie Buzz (Ryanair Sun) odnotowały dodatni wynik brutto w wysokości 164 751 000 złotych, co po uwzględnieniu podatku dochodowego w wysokości 31 346 000 złotych przekłada się na zysk netto z prowadzonej działalności w kwocie 133 405 000 złotych. W porównaniu do wcześniejszego roku obrachunkowego, który rozpoczął swój bieg 1 kwietnia 2022 i zakończył się 31 marca 2023,
polska spółka Ryanaira zanotowała wzrost zysku o 73 211 000 złotych.
Na dzień bilansowy kluczowe wskaźniki finansowe osiągnęły bardzo dobre wartości. Wskaźnik bieżącej płynności finansowej osiągnął poziom 2,73, podczas gdy wskaźnik płynności szybkiej osiągnął wynik 2,64. Prowadzony przez Ryanaira w Polsce biznes jest rentowny, zarabia pieniądze i nie ma oznak, że nastąpi nagłe załamanie działalności.
Na ostatni dzień marca 2023 r. aktywa spółki wynosiły 501 212 000 złotych, z czego 96 proc. stanowiły aktywa obrotowe a cztery proc. aktywa trwałe. Wartość aktywów wzrosła o 189 381 000 złotych w porównaniu do ubiegłego roku obrotowego, co stanowi wzrost o 61 proc. Wzrost ten był spowodowany wzrostem stanu środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych, których wartość wzrosła o 338 285 złotych w stosunku do stanu na dzień bilansowy poprzedniego roku obrotowego. Spółka odnotowała także spadek w kilku pozycjach aktywów, w tym głownie wartości aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego (spadek o 17 477 000 złotych) w związku z rozliczeniem straty podatkowej z roku ubiegłego i należności krótkoterminowych (spadek o 47 043 000 złotych).