Port lotniczy w Bydgoszczy opublikował sprawozdanie finansowe za ubiegły rok, z którego wynika, że lotnisko zanotowało prawie 10 mln złotych straty netto, która zostanie pokryta z osiąganych w przyszłości zysków. Mimo straty w ciągu ostach czterech lat powyżej 37 mln złotych, zarząd portu w Szwederowie wskazuje, że lotnisko wróciło na „ścieżkę wzrostu”.
Bydgoski port lotniczy jest spółką akcyjną, której większościowym udziałowcem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie. Samorząd posiada 77,3 proc. akcji. Kapitał zakładowy portu uległ zmianie w stosunku do roku poprzedniego i wynosi 139 mln złotych. W zeszłym roku wzrosła liczba pieniędzy przeznaczanych na wynagrodzenie zarządu i rady nadzorczej. W 2021 r. na ten cel przeznaczono 412 tys. złotych, podczas gdy w roku ubiegłym było to 447 tys., głównie za sprawą wzrostu wynagrodzeń członków zarządu.
Zarząd bydgoskiego portu podkreśla w sprawozdaniu finansowym, że jako lotnisko obsługujące poniżej 500 tys. pasażerów rocznie, port nie był w stanie wypracować zysku z prowadzonej działalności podstawowej tj. lotniczej, co w ogólnym rozrachunku przekłada się na ograniczone zasoby finansowe lotniska. Spółka miała problemy z zatrudnieniem personelu zarówno wykwalifikowanego, jak i niewyspecjalizowanego.
Powrót na „ścieżkę wzrostu”
W ciągu 365 dni w 2022 r. z usług portu w Szwederowie skorzystało 253 361 pasażerów, czyli o 155 proc. więcej niż w roku poprzednim, kiedy bydgoskie lotnisko odprawiło łącznie 99 303 podróżnych. Wyniki pasażerskie za 2022 r. było o połowę lepsze niż te, które port zanotował w 2020 r. Wtedy z usług lotniska skorzystał 127 tys. pasażerów. Zarząd portu jest zdania, że port po dwóch ciężkich pandemicznych latach wrócił na „ścieżkę wzrostu”. Mimo pozyskania nowego przewoźnika – Wizz Aira, port nie zdołał pobić rekordowego 2019 r. W tamtym roku z usług porty skorzystało 425 tys. pasażerów. Odbudowa ruchu pasażerskiego osiągnęła poziom 60 proc. przedpandemiczych wyników.
Ryanair był największym przewoźnikiem w porcie w Bydgoszczy. Przez cały 2022 r. linie przewiozły 193 tys. podróżnych i wykonały 1 225 operacji lotniczych. Drugim największym operatorem były Polskie Linie Lotnicze LOT, które były odpowiedzialne za 734 operacje. Z rejsów LOT-u skorzystało 24 349 podróżnych. 16 grudnia odbył się natomiast pierwszy lot Wizz Aira. Węgierskie linie lotnicze wykonały do i z Bydgoszczy wykonały 10 rejsów, w trakcie których przewieziono 1 651 pasażerów. Z lotów czarterowych do Bułgarii i Turcji skorzystało 31 tys. osób, czyli 3-krotnie więcej niż w 2021 roku.
Udane akcje marketingowe
Działalność handlowa portu skupiała się wokół działań zmierzających do zwiększenia uzyskiwanych przychodów. Zarząd bydgoskiego portu podpisał z Nordic Aviation Capital (NAC) umowę długoterminowego postoju dwóch samolotów. W ramach działań MRO (ang. maintance, repair, operation) zawarto stosowne porozumienia z LOT AMS oraz LS Technics. Wraz z pojawieniem się w porcie Wizz Aira stworzono nową umowę handlingowo-ticketingową.
Zarząd w sprawozdaniu wskazuje, że podjęcie szeregu działań mających na celu stworzenie atrakcyjnego contentu pokazywanego w mediach społecznościowych, który poskutkuje wzrostem zainteresowania usługami portu, okazało się dobrą decyzją inwestycyjną, gdyż w ogólnym rozrachunku obniżony został koszt jednego „kliknięcia”. Spółka reklamowała w mediach z grupy Polska Press m.in. „Gazecie Pomorskiej” i „Gazecie Krakowskiej” połączenia lotnicze do Krakowa.
Prawie 10 mln złotych starty
W ciągu ostatnich trzech lat kapitał zakładowy wzrósł ze 114 do 139 mln złotych. W tym samym okresie malał kapitał rezerwowy. W 2022 r. wyniósł on zaledwie 1,5 mln złotych, podczas gdy w 2020 r. było to 13,5 mln. W wyniku prowadzonej przez spółkę działalności, rok 2022 zamknięto sumą bilansową po stronie aktywów i pasywów wynosząca 87 149 złotych.
Niestety, tak jak w latach poprzednich port zanotował stratę netto. Ze sprawozdania wynika, że lotnisko z prowadzonej przez siebie działalności straciło 9 956 690,40 złotych. Jest to trzecia pod względem wielkości strata bydgoskiego portu. W roku poprzednim zarząd portu w Szwederowie zgłosił rekordowa w historii lotniska stratę w wysokości 10,5 mln złotych. W 2020 r. port zanotował stratę 9,5 mln złotych. Rok 2019 został zamknięty ze stratą niecałych ośmiu mln złotych. W ciągu ostatnich czterech lat lotnisko straciło ponad 37 mln złotych.
Przychody ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły przeszło 19 mln złotych i były o 5,2 mln wyższe niż rok wcześniej, co oznacza, że przychody osiągnęły wyniki, podobny do tego, jaki port zanotował przed wybuchem pandemii w 2019 r. Koszty działalności operacyjnej wyniosły 29,9 mln złotych, to więcej niż w 2021 r., co jest zrozumiałe, choć różnica nie jest wielka i wynosi 13 proc. Strata ze sprzedaży wyniosła 10,8 mln złotych i była mniejsza od tej, którą odnotowano w roku wcześniejszym. Wtedy strata wyniosła 12,6 mln. Port pozostałe przychody i koszty operacyjne wyliczył odpowiednio na 1,2 mln i 434 tys. złotych. W ogólnym rozrachunku strata netto wyniosła 9 956 690,40 złotych, o 5,3 pkt proc. mniej niż w roku wcześniejszym. Zarząd spółki proponuje, aby zanotowana strata, tak jak w poprzednich latach, została pokryta z zysków osiąganych w następnych latach.
Wskaźnik EBITDA osiągnął negatywny wynik: -6 413 436,20 złotych. Ten sam wskaźnik, lecz skorygowany o koszty opłat za Lotniskowe Służby Ratownictwa Gaśniczego i Służby Ochrony Lotniska, wynosi 594 929, 87 złotych. Jak wskazuje Spółka, w innych państwa Unii Europejskiej koszty te ponoszone sa przez władze centralne, a na gruncie prawa polskiego, spółki zarządzające portami regionalnymi same muszą ponosić koszty działalności wymienionych służb. Ponoszone przez lotnisko prerogatywy państwa kosztowały lotnisko 5,18 mln złotych.
Opublikowane sprawozdanie nie zawiera informacji na temat prognozowanego zysku bądź straty za bieżący rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.