Poseł Paweł Olszewski (PO) skierował do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka interpelację dotyczącą przywrócenia połączeń lotniczych Bydgoszczy z Warszawą przez PLL LOT. Odpowiedź jest jednoznaczna – uruchomienie takich połączeń to ryzyko handlowe dla przewoźnika.
Sprawa połączenia lotniczego między Bydgoszczą a Warszawą była poruszana przez posła Olszewskiego już dwukrotnie, w 2016 i 2017 roku. W obu odpowiedziach znajdowały się zapewnienia, że zarząd PLL LOT pracuje nad znalezieniem porozumienia z bydgoskim lotniskiem. Wskazywano również, że poszukiwane są możliwości rentownej obsługi połączenia. Czy prace nad przywróceniem połączenia trwają?
W odpowiedzi na ostatnią interpelację wystosowaną w lutym 2017 roku znalazło się sformułowanie, które zachęciło Olszewskiego do dalszego drążenia tematu: „PLL LOT oczekuje, iż wspólnie z Portem Lotniczym w Bydgoszczy uda się wypracować mechanizmy wyrównujące szanse przewoźników w porcie tak, aby PLL LOT mógł korzystać z tej samej bazy kosztowej co inni konkurenci”.
W obecnej interpelacji Olszewski pytał m.in. o to, czy zarząd PLL LOT prowadzi prace nad przywróceniem połączenia lotniczego Bydgoszcz-Warszawa, do ilu spotkań i na jakim szczeblu doszło w przedmiotowej sprawie w ciągu ostatnich sześciu miesięcy oraz czy udało się wypracować mechanizmy wyrównujące szanse przewoźników w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – tak, aby PLL LOT mógł korzystać z tej samej bazy kosztowej co inni konkurenci.
Konieczne dopłaty
Zdaniem sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Finansów Jerzego Kwiecińskiego jedną z głównych przeszkód braku realizacji tego połączenia jest brak dynamiki wzrostu liczby pasażerów na trasie. Taka sytuacja sprawia zaś, że dla LOT-u realizacja połączenia byłaby nieopłacalna.
W swojej odpowiedzi Ministerstwo Rozwoju i Finansów zaznaczyło, że na chwilę obecną realizacja połączenia będzie możliwa tylko w przypadku zaangażowania się finansowego samorządu. „Według doniesień medialnych, połączenie Warszawa - Bydgoszcz obsługiwane wcześniej przez Eurolot nie odbywało się na zasadach wolnorynkowych. Podobnie sytuacja ma miejsce w przypadku operacji linii Ryanair z Bydgoszczy. Z ogólnodostępnych raportów i doniesień medialnych wynika, że przewoźnicy lotniczy operujący z lotniska wielokrotnie korzystali z wielomilionowych wsparć, na które PLL LOT dotychczas nie mógł liczyć. O skali pomocy samorządów świadczy fakt, że budżety na „Promocję miast za pośrednictwem linii lotniczych" i „Promocję miasta poprzez międzynarodowe połączenia lotnicze" w Toruniu i Bydgoszczy należą do najwyższych w kraju” - odpowiada Kwieciński.
Jednocześnie przedstawiciel ministerstwa zaznaczył, że rozmowy w sprawie przywrócenia połączenia między Bydgoszczą a Warszawą wciąż trwają.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.