Rekordowy sezon czarterowy, nowe kierunki, rozwój usług MRO oraz zacieśnianie współpracy z kolejnymi partnerami z sektora cargo. Taki w skrócie był 2024 rok w Porcie Lotniczym Bydgoszcz.
W 2024 roku z usług bydgoskiego lotniska skorzystało 366 355 pasażerów. Wynik ten, zbliżony do zeszłorocznego, osiągnięto pomimo tymczasowego zawieszenia rejsów Wizz Air oraz ograniczenia liczby lotów do Dublina i Birmingham w sezonie letnim. W ostatnim kwartale 2024 roku obsłużono 68 612 podróżnych.
Rok 2024 przyniósł kolejny znaczący wzrost liczby pasażerów korzystających z oferty rejsów czarterowych. Bydgoski port odprawił 88 662 podróżnych, co oznacza wzrost o 47 proc. w porównaniu z rokiem 2023, który już wcześniej był rekordowy. Do rekordowych wyników przyczyniły się między innymi dwa nowe kierunki zaoferowane przez touroperatorów – hiszpańska wyspa Majorka oraz pierwszy całoroczny kierunek wakacyjny z wylotem z Bydgoszczy –
Marsa Alam w Egipcie. Ponadto, dzięki dużemu zainteresowaniu, zwiększona została liczba rejsów do Antalyi i na Kretę.
W końcówce roku przewoźnicy ogłosili także dwie nowości z wylotem z Bydgoszczy –
hiszpańskie Alicante, które od 31 marca 2025 realizowane będzie na pokładzie samolotów przewoźnika Ryanair oraz
niemiecki Frankfurt, który Lufthansa przywraca do siatki połączeń Lotniska Bydgoszcz 27 kwietnia.
W minionym roku Port Lotniczy Bydgoszcz zrealizował szereg działań wspierających rozwój sektora MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), skupiającego się na serwisowaniu statków powietrznych. Współpraca z wiodącymi partnerami krajowymi i europejskimi otwiera nowe możliwości dla tej działalności w regionie Kujaw i Pomorza.
– Nawiązaliśmy relacje z kluczowymi podmiotami zajmującymi się serwisowaniem statków powietrznych, a rozmowy o dalszych wspólnych projektach pozwalają nam myśleć o stworzeniu w Bydgoszczy europejskiego węzła serwisowego. To ogromna szansa dla lotniska i całego regionu – podkreśla Monika Mejsner-Hermelin, prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz.
– Rozwój działalności MRO może przynieść znaczące korzyści. Od nowych miejsc pracy po wykorzystanie potencjału lokalnych firm, takich jak WZL nr 2 S.A. oraz wspieranie edukacji technicznej w regionalnych szkołach średnich i na uczelniach wyższych – dodała Mejsner-Hermelin.
Dodatkowo, w zakresie cargo spółka uzyskała w 2024 roku pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania i rozszerzyła współpracę z firmami logistycznymi, takimi jak Morska Agencja Gdynia, czy Far Logistics Poland. Dzięki współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT przesyłki cargo realizowane są na trasie Warszawa-Bydgoszcz-Warszawa, co sukcesywnie rozwija ten segment usług w regionie. Spółka prowadzi również rozmowy w zakresie nowego segmentu usług za pośrednictwem wykorzystania bocznicy kolejowej w połączeniu z istniejącą infrastrukturą lotniczą.
W 2025 roku lotnisko planuje dalszy rozwój siatki połączeń, w tym uruchomienie tras do Alicante, Frankfurtu oraz nowego kierunku czarterowego – Enfidhy w Tunezji. Kontynuacja całorocznego połączenia do Marsa Alam podkreśla rosnącą atrakcyjność oferty wakacyjnej z Bydgoszczy.
– Nasze działania w 2024 roku pokazały, że Port Lotniczy Bydgoszcz to miejsce z ogromnym potencjałem. W 2025 roku chcemy kontynuować rozwój w każdym z segmentów: od ruchu pasażerskiego, przez cargo , po sektor MRO, czyniąc z Lotniska Bydgoszcz jeszcze ważniejszy punkt na lotniczej mapie Polski – podsumowała prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz S.A..