Działalność portu lotniczego Bydgoszcz w roku 2023 wygenerowała stratę netto w wysokości 4,2 mln złotych, co można uznać za zasadniczą poprawę w stosunku do roku 2022, kiedy lotniskowa spółka zaraportowała stratę prawie 10 mln złotych. Skumulowana strata za ostatnie lata to już ponad 90 mln złotych.
Bydgoski port lotniczy jest spółką akcyjną, której największym i większościowym udziałowcem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie. Samorząd posiada 77,36 proc. akcji. Kapitał zakładowy portu uległ zmianie w stosunku do roku poprzedniego i wynosi 142,5 mln złotych. W ciągu ostatniego roku dokonano obniżenia owego kapitału do poziomu 129,5 mln złotych z uwagi na dobrowolne umorzenie akcji serii AG, Później uchwałą o podwyższeniu kapitału zakładowego przywrócono stan pierwotny, tak aby w grudniu go podwyższyć do poziomu 142,7 mln złotych. Wyemitowane akcje objął kujawsko-pomorski samorząd.
Prawie 5,8 tys. złotych średniego wynagrodzenia
Lotniskowa spółka zwiększyła w roku 2023 o 5,34 proc. poziom zatrudnienia, podczas gdy wskaźnik zatrudnienia wyniósł aż 17,29 proc., co jest związane z dużą fluktuacją pracowników wywołaną inflacją. Zdaniem zarządu, bydgoski port lotniczy nie jest w stanie oferować rynkowych stawek płacowych, co wywołuje odpływ wykwalifikowanej kadry pracowniczej do miejsc pracy, gdzie zarobki są dużo korzystniejsze. Przeciętne wynagrodzenie w lotniskowej spółce wyniosło 5 791,45 złotych, uwzględniając składniki zmienne. 612 tys. złotych wydano na wynagrodzenia dla dwóch członków zarządu. Poprzedni był jednoosobowy i przed dwoma laty zarobił 447 tys. złotych.
Zarząd portu lotniczego w Bydgoszczy, w sprawozdaniu finansowym za rok 2023, kolejny raz wskazuje, że kujawsko-pomorskie lotnisko obsługuje poniżej 500 tys. pasażerów rocznie, co nie pozwala na wypracowanie zysku z prowadzonej działalności podstawowej tj. lotniczej, co w ogólnym rozrachunku przekłada się na ograniczone zasoby finansowe lotniska. Istotnym problemem lotniskowej spółki jest zatrudnienie personelu zarówno wykwalifikowanego, jak i niewyspecjalizowanego.
Wzrost długu
W ciągu 365 dni w 2023 r. z usług portu w Szwederowie skorzystało 366 067 pasażerów, co stanowi wzrost o 144 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym, kiedy port w Bydgoszczy obsłużył 253 361 podróżnych. Choć na pierwszy rzut oka roczny wzrost może wydawać się imponujący, to trzeba wziąć pod uwagę niską bazę. Fakt, że bydgoskie lotnisko wróciło na „ścieżkę wzrostu” jest zauważalny, choć całkowite wyniki pasażerskie wciąż są bardzo słabe; nie pobity został wynik z roku 2019, kiedy z oferty lotniczej skorzystało 425 tys. pasażerów. Odbudowa ruchu osiągnęła poziom 86 proc.
Przychody ze sprzedaży portu wyniosły 29 063 626 złotych, podczas gdy rok wcześniej z tego tytułu port odnotował przychody na poziomie 19 040 458 złotych. O 11 proc. wzrosły również koszty prowadzonej działalności operacyjnej i wyniosły 33 329 982 złote. Zmalała amortyzacja, lecz znacząco wrosły wydatki na usługi obce, zużycie materiałów i energii, czy wynagrodzenia. Strata ze sprzedaży bydgoskiego lotniska wyniosła 4 266 356 złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 10 872 666 złotych. Szwederowo odnotowała stratę operacyjną w wysokości 3 674 221 złotych. Rok 2023 zakończył się stratą netto zamknęła się w kwocie 4 243 824 złote, co oznacza, że
strata netto jest mniejsza od tej, którą zanotowano w 2022 r. o 42,6 proc. Tak jak w poprzednich latach, strata zostanie pokryta z zysków z kolejnych latach, choć na nie się nie zanosi. Skumulowana strata za ostatnie lata to 90 230 016 złotych.
Opublikowane sprawozdanie nie zawiera informacji na temat prognozowanego zysku bądź straty za bieżący rok.