Trzeci prototyp wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego Comac C919 przyleciał z zakładu produkcyjnego w Szanghaju do centrum prób w locie w Xi'an w środkowych Chinach, w ramach przygotowań do kolejnej fazy testów.
Jak podaje Comac, samolot wystartował z międzynarodowego lotniska Szanghaj-Pudong 26 lipca o 6:32 czasu lokalnego i po 2 h 39 min wylądował w Xi'an. Przed rozpoczęciem prób flatteru, stateczności, obciążeń i osiągów, trzeci prototyp C919 zostanie poddany modyfikacjom. Pierwszy prototyp C919 kontynuuje próby w locie w Xi'an, a drugi – w porcie lotniczym Dongying Shengli w prowincji Szantung. Chcąc przyspieszyć przebieg prób w locie, Comac planuje w tym roku oblatać trzy kolejne prototypy C919. Producent przewiduje, że do uzyskania Certyfikaty Typu Chińskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego (CAAC) konieczne będzie wykonanie 4200 godzin lotu.
C919 będzie w stanie zabrać do 150 pasażerów i ma być konkurentem dla najpopularniejszych maszyn Boeinga i Airbusa – odpowiednio 737 i A320. Jest to o tyle ciekawe, że Airbus
boryka się z problemem przedłużających się dostaw, a
końca uziemień MAX-ów Boeinga nie widać. Pierwszy prototyp chińskiej maszyny wystartował w maju 2017 roku, a drugi w ostatnim miesiącu tego samego roku. Do tej pory chiński wąskokadłubowiec przyciągnął praktycznie tylko klientów z Państwa Środka chętnych do zakupu 305 maszyn. Jeśli jednak spełnione zostałyby wszystkie zapowiedzi, to liczba ta może przekroczyć tysiąc sztuk. Choć jeszcze niedawno terminem wejścia C919 do służby komercyjnej ustalano na 2021 rok, to teraz producent wyraża przekonanie, że uda się to jeszcze przed nastaniem 2020 roku.
Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) to znajdujący się w państwowych rękach producent z branży aeronautycznej, z siedzibą w Szanghaju. Przedsiębiorstwo powstało 11 maja 2008 roku i dysponuje obecnie kapitałem 2,79 mld dolarów.