Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) wytoczył Ryanairowi sprawę sądową w związku z niewypłaceniem tysiącom pasażerów należnych im, wedle CAA, odszkodowań za odwołane loty.
Irlandzkim przewoźnikiem w ostatnich miesiącach co rusz wstrząsały strajki. Choć największy wpływ na wyniki finansowe firmy miały protesty francuskich kontrolerów ruchu, a nie pracowników linii, to właśnie uziemienie maszyn z powodu obstrukcji pilotów i załóg stały się przyczyną tysięcy wniosków pasażerów o odszkodowania.
CAA – sprawa jest oczywista
Wedle Brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z niezrealizowaniem usługi pasażerowie powinni otrzymać odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Tak stanowi prawo europejskie, a dokładniej rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i rady – potocznie zwanym EU261. Wedle niego tłumaczenie Ryanaira, że doszło do „okoliczności nadzwyczajnych”, co zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty rekompensaty. CAA zbija ten argument wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
– Dotychczas jedyne pole do interpretacji prawa do tego odszkodowania dawało przewoźnikom pojęcie „nadzwyczajnej okoliczności strajku”. Nie było jasno określone, czym ta okoliczność dokładnie jest, ale obecnie, dzięki wyrokowi TSUE, jest już jasno wskazane, że strajk zorganizowany – taki jak np. aktualny strajk linii Ryanair, czyli zapowiedziany strajk związków zawodowych – wyklucza pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” – tłumaczy mec. Elżbieta Tyszka, główny prawnik GIVT Legal platformy technologicznej GIVT, pomagającej pasażerom linii lotniczych w uzyskaniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. – W rozumieniu wyroku TSUE, w przypadku strajku zorganizowanego, linia lotnicza ma czas na zmianę siatki połączeń i doprowadzenia do tego, aby loty się odbyły.
Sądy muszą ustalić „stan faktyczny”
Pozornie wszystko jest jasne. Jest wyrok TSUE, więc sprawa powinna być zamknięta. Jednak sądy we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii już wielokrotnie wydawały wyroki uznające racje przewoźnika.
– Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. Kwestią, którą podnosi Ryanair, jest brak zasadności podejmowania strajku. Linia wykazuje, że płace i ogólnie warunki pracy nie odbiegają od tego, co oferują inni przewoźnicy na terenie Unii. Sąd również bierze to pod uwagę. Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału – powiedziała nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotnicze WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa.
Do Ryanaira spłynęło aż 30 proc. wszystkich tegorocznych wniosków o przyznanie odszkodowania złożonych przez brytyjskich pasażerów. W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2018 roku przewoźnik otrzymał ich 6653, ale uznanych zostało zaledwie 1347 z nich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.