Partner serwisu
Biznes i przemysł

Cała prawda o cargo we Frankfurcie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Polskie media rozpaliła informacja, że Niemcy zbudują swój „CPK”. Nasi zachodni sąsiedzi nie planują żadnej budowy nowego lotniska we Frankfurcie, które obsługiwałoby ruch cargo. Prawda jest taka, że to obecna infrastruktura głównego hubu Lufthansy zostanie rozbudowana. Niestety nieprawdziwe informacje szybko rozeszły się po platformie X (d. Twitter)

Wielu komentatorów i polityków, zwłaszcza z prawej strony sceny politycznej, udostępnia i podaje dalej wiadomość „NowyŚwiat24” na portalu X o budowie nowego lotniska w Frankfurcie. W poście napisano: „Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy”.
To nie jest prawda. Lufthansa zapowiedziała bowiem rozbudowę infrastruktury istniejącego lotniska we Frankfurcie, które już teraz każdego roku obsługuje 18 razy (tak osiemnaście) więcej ładunków niż stołeczne Lotnisko im. F. Chopina.

Niemcy a CPK

Ruch lotniczy rośnie (niektóre rynki notują rekordowe wyniki), a główne podmioty z branży: lotniska i porty lotnicze, o negatywnych wpływach już dawno zapomniały. Przed wyborami parlamentarnymi, jak i po dniu, kiedy spełniony powinien zostać obywatelski obowiązek, Polskę rozgrzewał temat pt. Centralny Port Komunikacyjny, a raczej to – czy nowe lotnisko przez nowy rząd zostanie zbudowane.

Choć port w Baranowie – nowy dom dla LOT-u – będzie budowany, co zostało już podkreślone przez Donalda Tuska, to zwolennicy największego projektu infrastrukturalnego w Polsce w XXI wieku m.in. stowarzyszenie Tak dla CPK, zbiera podpisy pod projektem ustawy, która zmusi władze centralne do obowiązkowej realizacji projektu, który ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki.

Jednym z powodów, dla których Prawo i Sprawiedliwość propagowało zasadność budowy lotniska w Baranowie, była m.in. obsługa frachtu, który obecnie jest odprawiany w dużych hubach w Zachodniej Europie, a później przewożony do Polski transportem kołowym. Lukratywność obsługi ładunków cargo polega na tym, że towary po przylocie są clone przez służby skarbowe danego kraju, a cło i podatki zasilają budżet państwa, w którym następuje rozładunek cargo.

Frankfurt liderem cargo w Europie

Lotnisko we Frankfurcie jest największych europejskim portem lotniczym, jeśli pod uwagę brany jest wolumen obsługiwanego frachtu. Tuż za niemiecki portem lotniczym plasują się lotniska w Paryżu-Charles de Gaulle, Stambuł, Londyn-Heathrow, Lipsk, Amsterdam, Mediolan-Malpensa, Madryt, Monachium, i Zurych. W 2023 roku Frankfurt obsłużył 1,82 mln ton ładunków. Niewiele mniej, bo 1,81 mln ton sześciennych frachtu odprawił paryski port-hub Air France. Megalotnisko w Stambule zdołało obsłużyć 1,51 mln ton. Barierę jednego mln ton sześciennych przekroczyły jeszcze lotniska w Lipsku, Londynie i Amsterdamie. W tym samym czasie wszystkie porty lotnicze w Polsce obsłużyły w zeszłym roku 197,6 tys. ton, z czego Lotnisko Chopina odpowiadało za obsługę 103,5 tys. ton.

Prawda jest taka, że infrastruktura do obsługi cargo na tych lotniskach jest nie od dziś, a z każdym rokiem jest ona rozbudowywana – tak będzie również w porcie lotniczym we Frankfurcie nad Menem, którego infrastruktura cargo zostanie tylko i wyłącznie rozbudowana, a nie wybudowana na nowo, choć tak mówi wielu polityków prawicy oraz Prawa i Sprawiedliwości.

Rozbudowa Frankfurtu

Niemcy nie będą budować nowego lotniska we Frankfurcie, które byłoby niemieckim odpowiednikiem polskiego „CPK”. Do 2030 roku Lufthansa chce, aby zmodernizowana i rozbudowana została istniejąca infrastruktura, co ma pozwolić na swobodną obsługę rosnącego segmentu. Po zakończeniu prac terminal cargo będzie miał powierzchnię 330 tys. metrów kwadratowych, będąc odpowiednikiem 46 boisk do piłki nożnej. Inwestycja pochłonie 600 mln euro. Program modernizacji obejmuje stopniową odnowę wszystkich funkcji centralnych do 2030 roku, w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i przenośników, budynków terminala i budynków administracyjnych, jak i systemów informatycznych.

 – Ta inwestycja wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie – wskazał Ashwin Bhat, dyrektor generalny Lufthansy Cargo, czego podważyć nie można, gdyż taka jest rzeczywistość, a roczne wyniki obsługi frachtu to potwierdzają.
– [Zaprezentowany plan, od red.] jest imponującym przykładem tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasze państwo w dłuższej perspektywie – podkreślił z kolei R. Alexander Lorz, Minister Finansów Hesji, wskazując na krytyczną wartość dobrej infrastruktury lotniskowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

EVA Air pierwszą linią w Azji, która wykorzysta AeroSHARK

Biznes i przemysł

EVA Air pierwszą linią w Azji, która wykorzysta AeroSHARK

Piotr Bożyk 31 sierpnia 2024

SkyTaxi: 14-krotnie mniejszy zysk niż w 2022

Pasażer i linie lotnicze

SkyTaxi: 14-krotnie mniejszy zysk niż w 2022

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2024

Euroavia. Nowa linia lotnicza cargo z Cypru

Biznes i przemysł

Euroavia. Nowa linia lotnicza cargo z Cypru

Piotr Bożyk 17 sierpnia 2024

Zobacz również:

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Infrastruktura i lotniska

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Łukasz Malinowski 05 września 2024

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Emilia Derewienko 10 października 2020

Frankfurt: Ponad 70 mln pasażerów w tym roku

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Ponad 70 mln pasażerów w tym roku

Aleksander Domański 31 grudnia 2019

Pozostałe z wątku:

EVA Air pierwszą linią w Azji, która wykorzysta AeroSHARK

Biznes i przemysł

EVA Air pierwszą linią w Azji, która wykorzysta AeroSHARK

Piotr Bożyk 31 sierpnia 2024

SkyTaxi: 14-krotnie mniejszy zysk niż w 2022

Pasażer i linie lotnicze

SkyTaxi: 14-krotnie mniejszy zysk niż w 2022

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2024

Euroavia. Nowa linia lotnicza cargo z Cypru

Biznes i przemysł

Euroavia. Nowa linia lotnicza cargo z Cypru

Piotr Bożyk 17 sierpnia 2024

Zobacz również:

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Infrastruktura i lotniska

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Łukasz Malinowski 05 września 2024

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Emilia Derewienko 10 października 2020

Frankfurt: Ponad 70 mln pasażerów w tym roku

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Ponad 70 mln pasażerów w tym roku

Aleksander Domański 31 grudnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5