Eviation Aircraft i Cape Air, największe amerykańskie regionalne linie lotnicze, ogłosiły podpisanie listu intencyjnego (LOI) w sprawie zakupu 75 elektrycznych samolotów Alice. Dzięki temu przedsięwzięciu Cape Air zamierza stworzyć regionalną flotę elektryczną i zrobić pionierski krok w kierunku zrównoważonego rozwoju lotnictwa.
Cape Air ma dziś flotę składającą się ze 109 samolotów: 70 maszyn Cessna 402, czterech Britten-Norman Islanders, jednej Cessny 208B Amphibian oraz 34 Tecnam-ów P2012 Traveller. Ten ostatni samolot powstał przede wszystkim dla amerykańskiego przewoźnika. W 2009 r. linia poprosiła włoską firmę Tecnam o nowy samolot spełniającą potrzeby przewoźnika operującego pomiędzy małymi, często wiejskimi lotniskami, i przewożącego jednorazowo kilku pasażerów. Projekt został upubliczniony w kwietniu 2011 r., a w 2015 r. linia zamówiła 100 maszyn. Obecnie przewoźnik oczekuje na dostawę 141 samolotów: 66 Tecnam P2012 Traveller i 75 Eviation Alice.
Teraz jednak linie, których maszyny potrafią jednego dnia wzbić się w powietrze do czterystu razy i które przed pandemią przewoziły pół miliona pasażerów, pochwaliły się zakupem 75 samolotów elektrycznych. Eviation Alice z dziewięcioma pasażerami na pokładzie potrafi rozwinąć szybkość 444 km/h (240 węzłów) i ma zasięg wynoszący 1 046 kilometrów na jednym ładowaniu. Samolot jest zbudowany głównie z kompozytów. Jego kadłub ma 12,2 ma długości, a rozpiętość skrzydeł wynosi 16,12 m. W samolocie wykorzystano silniki MagniX każdy o mocy 350 KM, ale Eviation informowało wcześniej o zawiązaniu współpracy również z Siemensem. Maksymalna masa startowa maszyny wynosi 6,35 tony. Baterie dla trzech silników stanowią około jednej trzeciej masy startowej Eviation Alice.
Początkowo silniki znajdowały się po jednym na skrzydle i jeden z tyłu kadłuba, ale 1 lipca 2022 r. firma Eviation poinformowała o najnowszej i nieco zmienionej wersji swojego projektu Alice. Nowa konfiguracja ma dwa śmigłowe silniki elektryczne po jednym z każdej strony kadłuba samolotu. Pojawił się także statecznik pionowy w kształcie litery T i czyste proste skrzydła, z niewielkimi, odwróconymi końcówkami tzw. wingletami. Zgodnie z wcześniejszymi projektami Alice miała ogon w kształcie litery V i trzy silniki elektryczne - po jednym na każdej końcówce skrzydła i trzeci zamontowany w tylnej części kadłuba za ogonem. Taką konfigurację miał prototyp Eviation pokazany na targach Paris Air Show w 2019 r.
Samolot znajduje się obecnie w fazie przygotowań do pierwszego lotu, który nastąpi jeszcze w tym roku. Producent chce w tym roku prowadzić zaawansowane loty testowe oraz spodziewa się, że certyfikacja wraz z wejściem do służby następnie do końca 2023 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.