Szwajcarskie Cat Aviation odebrały pierwszy na świecie biznesowy samolot dalekiego zasięgu Dassault Aviation Falcon 6X. Samolot został przebazowany, po doposażeniu przez Satcom Direct w Little Rock, bezpośrednio do Zurychu 21 lutego 2024 r., a od 29 lutego br. wykonuje loty komercyjne po Europie - donosi branżowy portal ch-aviation.
Pierwszy odebrany na świecie Falcon 6X otrzymał rejestrację HB-JTO, a jego numer seryjny to MSN5. Na pokład maszyna może zabrać do 16 pasażerów.
- Jako operator samolotów Dassault Aviation od ponad 20 lat, jesteśmy bardzo dumni z tego, że jesteśmy pierwszym na świecie operatorem Falcona 6X. W 2008 r. byliśmy również jednym z pierwszych operatorów Falcona 7X. Nasza flota stale rośnie i staliśmy się największym operatorem Dassault Falcon w Szwajcarii. Nie trzeba dodawać, że nasze lojalne i długoletnie zespoły CAMO, załogi i operacji lotniczych zdobyły ogromne doświadczenie w obsłudze samolotów Dassault Falcon - powiedziała Helene Niedhart, założycielka Cat Aviation.
Flota Cat Aviation, to obecnie sidem samolotów: jeden Falcon 6X, dwa Falcon 2000LXS, dwa Falcon 7X, jeden Pilatus PC-24 i jeden Gulfstream G650ER.
Falcon 6X
Kabina Falcona 6X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 1,98 m wysokości, 2,58 m szerokości oraz 12,3 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w trzech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon.
Zasięg samolotu to 5500 mil morskich czyli 10 186 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Paryż i Tokio czy Moskwę i Los Angeles. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .90 czyli 1 073 km/h. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Tu warto dodać, że Falcon 6X jest pierwszym samolotem biznesowym wyposażonym w nowe klapolotki (flaperon), aktywne powierzchnie sterujące o dużym wychyleniu, które mogą działać zarówno jako klapy (zwiększające siłę nośną), jak i lotki (sterowanie przechyleniem samolotu).
Do napędu Falcona zostały wybrane silniki PW800 od Pratt & Whitney. PW800 to seria silników turbowentylatorowych w klasie ciągu 10 000-20 000 lbf (44-89 kN), produkowanych przez Pratt & Whitney Canada. Zastosowany w Falconie 6X PW812D jest najbardziej nowoczesnym, wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem w swojej klasie. Oferuje dwucyfrową poprawę w zakresie spalania paliwa, emisji spalin i hałasu w porównaniu z silnikami obecnej generacji. Oferuje również o 40 proc. mniej zaplanowanych czynności konserwacyjnych i o 20 proc. mniej przeglądów niż inne silniki w tej klasie
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.