Linie Cathay Pacific w końcu wykaraskały się z negatywnych wpływów pandemii COVID-19. Zrestrukturyzowana działalność operatora z Hong Kongu, jak również duży popyt na podróże lotnicze, zwłaszcza w kabinach premium, pozwoliły wygenerować zysk netto w wysokości 1,8 mld dolarów amerykańskich. W br. wzrośnie przepustowość hongkońskich linii, lecz poziom przedpandemicznego oferowania powróci dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Branża lotnicza wyszła z cienia pandemii, wykazując oznaki solidnego ożywienia gospodarczego i odporności na pojawiające się nowe gospodarcze, jak i polityczne zawirowania, co pokazuje, że ten sektor gospodarki, oprócz powrotu do rentowności, zaczął notować wzrost. Rok 2023 był dla większości linii lotniczych rokiem, w którym odnotowane zostały rekordowe przychody, ale także zyski netto. Ponad jeden mld złotych zaraportowały m.in. Polskie Linie Lotnicze. Zarobek „na czysto” wykazały także wszystkie linie lotnicze z Grupy Lufthansa, Etihad, czy flydubai.
Pierwszy zysk od trzech lat
Negatywny wpływ pandemii jest już obcy również flagowym liniom lotniczym z Hongkongu. Przychody z działaności lotniczej Cathay Pacific w ciągu 365 dni ubiegłego roku osiągnęły poziom 13 mld dolarów amerykańskich, o 85 proc. więcej niż w roku 2022. Wzrost przychodów przełożył się na odnotowanie dodatniego wyniku finansowego. Azjatyckie linie zarobiły „na czysto” 1,8 mld dolarów.
Dla porównania: działalność w roku 2022, w którym w Hongkongu, jak i Chinach – główny rynek dla Cathay Pacific – wciąż obowiązywały pandemiczne restrykcje w przemieszczaniu się, wygenerowała stratę netto w wysokości 840 mln dolarów. – Brak równowagi między podażą a popytem zaowocował wysokimi rentownościami i przyczynił się do osiągnięcia dobrych wyników finansowych w obu połowach roku – powiedział Patrick Healy, dyrektor generalny Grupy Cathay Pacific. Na dzień 31 grudnia 2023 roku przepustowość przewoźnika osiągnęła poziom 70 proc. przedpandemicznego oferowania. Samoloty z hongkońskiej bazy przewoźnika latają obecnie do 80 miast w Australii, Azji, Ameryce Północnej i Europie.
Liczba oferowanych przez hongkońskie linie lotnicze fotelomilometrów (ASK) wzrosła w ubiegłym roku o 326 proc., podczas gdy ruch mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł aż o 397 proc. Zwiększona oferta lotów pasażerskich, z których skorzystało 18 mln podróżnych, wywołała spadek przychodów z działalności cargo, gdyż pasażerskie samoloty w mniejszym stopniu były desygnowane do obsługi lotów frachtowych. Każdego dnia linie przywoziły średnio 49,300 pasażerów, o 541 proc. więcej niż w roku 2022. Wskaźnik zajętości miejsc w samolotach – kluczowy faktor z punktu widzenia rentowności operacji lotniczych – wzrósł o 12,1 pkt proc. i osiągał poziom 85,7 proc.
Wzrost rentowności i rozwój
– Znacznie stłumiony przez pandemię popyt na podróże stworzył wyjątkowe środowisko, w którym istniała globalna nierównowaga między podażą a popytem, co spowodowało wzrost rentowności. Oczekujemy, że ta nierównowaga zmniejszy się w br., a rentowności będą w dalszym ciągu normalizować się przez cały 2024 rok, w miarę ciągłego zwiększania przepustowości przez linie lotnicze na całym świecie – dodał Healy.
Cathay Pacific nie zamierza spocząć na laurach. Oferowana a br. przepustowość powinna osiągnąć poziom 80 proc. podaży z roku 2019. Powrót do przedpandemicznego oferowania ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Sytuacja finansowa linii z Hong Hongu jest znacznie lepsza, o czym świadczą inwestycje w wymianę floty samolotów. Operator zamówił 32 wąskokadłubowe maszyny z rodziny A320neo, zabezpieczając sobie opcje na zakup 32 kolejnych samolotów. Cathay zamówiły również sześć frachtowych A350F i zagwarantowały sobie prawo do późniejszego zakupu 20 kolejnych towarowych samolotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.