Linie Cebu Pacific Air są bliskie złożenia zamówienia na 150 samolotów z rodziny A320neo - poinformował w ostatnich dniach Bloomberg. Przewoźnik twierdzi jednak, że choć prace nad zamówieniem są w toku, to nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji.
W październiku 2023 r. pojawiła się pierwsza wzmianka, że filipiński niskokosztowiec przygotowuje się do ogłoszenia zapytania ofertowego na 100-150 samolotów. Następnie w styczniu br. Cebu Pacific potwierdziło w komunikacie giełdowym, że trwają przygotowania do złożenia nowego zamówienia.
Dyrektor generalny Cebu Pacific, Mike Szucs, choć od dawna jest klientem Airbusa, powiedział wcześniej, że chętnie złożyłby zamówienie w Boeingu, gdyby ich oferta lepiej spełniała potrzeby przewoźnika. Dodał również, że nie jest zainteresowany podziałem zamówienia pomiędzy dwóch różnych producentów.
- Nasza firma potwierdza, że trwają dyskusje i negocjacje dotyczące zamówienia nowej floty. Ta potencjalna transakcja jest wciąż na etapie finalizacji i nie złożono ostatecznego zamówienia - skomentowała linia Cebu Pacific w oświadczeniu w odpowiedzi na raport Bloomberga z 13 czerwca br.
Raport ten, powołując się na nienazwane źródła bliskie rozmowom, sugerował, że zbliżające się targi Farnborough Air Show będą prawdopodobnym miejscem ogłoszenia tego dużego zamówienia. Według raportu, zamówienie miałoby zostać udzielone Airbusowi i dotyczyć samolotów z rodziny A320neo. Jeśli okaże się to prawdą, będzie to największe zamówienie samolotów złożone przez filipińskie linie lotnicze.
Flota filipińskiej linii
Obecna flota Cebu Pacific składa się z 86 samolotów: 18 ATR-ów 72-600, 19 airbusów A320, 20 A320neo, siedmiu A321, trzech A321neo oraz ośmiu A330-300. Przewoźnik oczekuje na dostawę 60 airbusów: sześciu A320neo, 16 A330-900neo, 10 A321XLR oraz 28 A321neo.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 starszego typu.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 508 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 103 A320neo, 6 338 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 3371 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 993 A320neo oraz 1 361 A321neo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.