Linie Cebu Pacific podpisały we wtorek (2 lipca) wiążący protokół ustaleń (MoU) z Airbusem na zakup do 152 samolotów z rodziny airbusa A320neo za 24 mld dolarów amerykański według cen katalogowych. Po sfinalizowaniu będzie to największe zamówienie na samoloty w historii filipińskiego lotnictwa.
O tym, że Cebu Pacific Air są bliskie złożenia zamówienia na 150 samolotów z rodziny A320neo informowaliśmy na naszym
portalu 22 czerwca br. Teraz ta decyzja staje się już faktem.
Wraz z wyborem nowej floty, Cebu Pacific postawiły na silniki Pratt & Whitney GTF™ do napędzania przyszłych airbusów rodziny A320neo. MoU obejmuje wiążące zamówienie na 102 samoloty A321neo oraz 50 praw do zakupu maszyn z rodziny A320neo. Jednak w komunikacie prasowym linii nie podano żadnych harmonogramów dostaw.
- Zamówienie ma na celu zapewnienie Cebu Pacific maksymalnej elastyczności w dostosowywaniu rozwoju floty do warunków rynkowych, z możliwością przełączania się między samolot A320neo i A321neo. Gdy transakcja zostanie sfinalizowana, będzie to kamień milowy dla lokalnej branży lotniczej i świadectwo niezachwianego zaangażowania Cebu Pacific we wspieranie rozwoju Filipin - powiedział dyrektor generalny CEB Michael Szucs, dyrektor generalny Cebu Pacific.
Oczekuje się, że umowa zakupu, która pozwoli na sfinalizowanie tej transakcji, zostanie podpisana w trzecim kwartale tego roku. Najprawdopodobniej stanie się to podczas nadchodzących targów i pokazów Farnborough Airshow 2024, które rozpoczną się 21 lipca br.
Flota filipińskiej liniiObecna flota Cebu Pacific składa się z 87 samolotów: 18 ATR-ów 72-600, 19 airbusów A320, 20 A320neo, siedmiu A321, 15 A321neo oraz ośmiu A330-900neo. Przewoźnik oczekuje na dostawę 60 airbusów: sześciu A320neo, 16 A330-900neo, 10 A321XLR oraz 28 A321neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 starszego typu.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 508 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 103 A320neo, 6 338 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 3371 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 993 A320neo oraz 1 361 A321neo.