Linie Cebu Pacific podpisały dziś (2 października) z Airbusem umowę na zakup 70 airbusów A321neo, finalizując tym samym MoU ogłoszone przez linię w lipcu br. Podpisany dokument ma zawierać także opcje na kolejne 82 maszyny tego typu. Po dopięciu kwestii finansowych będzie to największe zamówienie na samoloty w historii filipińskiego lotnictwa.
O tym, że Cebu Pacific Air są bliskie złożenia zamówienia na liczbę do 150 samolotów z rodziny A320neo
informowaliśmy na naszym portalu w czerwcu br. Teraz ta decyzja stała się faktem i została potwierdzona przez obie strony umowy.
- Wybór Airbusa A321neo podkreśla naszą koncentrację na wydajności operacyjnej, zrównoważonym rozwoju i innowacjach, zapewniając, że nadal będziemy dostarczać najwyższe standardy usług, jednocześnie znacznie zmniejszając nasz ślad węglowy. Ten kamień milowy sygnalizuje nasze ciągłe zaangażowanie w zwiększanie dostępności i przystępności cenowej podróży lotniczych, przy jednoczesnym wspieraniu szerszego wzrostu gospodarczego Filipin - powiedział dyrektor generalny CEB Michael Szucs, dyrektor generalny Cebu Pacific.
Wraz z kolejnym kontraktem, Cebu Pacific postawiły na silniki Pratt & Whitney GTF™ PW 1133G-JM do napędzania przyszłych airbusów A321neo. Podpisane w lipcu br. MoU z Airbusem obejmowało wiążące zamówienie na 102 samoloty A321neo oraz 50 praw do zakupu maszyn z rodziny A320neo. Teraz liczby nieco się zmieniły i jest to 70 samolotów wraz z opcjami na 82 kolejne A321neo. W komunikacie prasowym linii oraz producenta nie podano na razie żadnych harmonogramów dostaw, choć wszystko wskazuje, że będą one realizowane w latach 2027-2030.
- Rodzina A320 wspierała rozwój krajowej i krótkodystansowej sieci Cebu Pacific przez ostatnie dwie dekady. Jesteśmy wdzięczni linii za nieustanne wspieranie naszej najlepiej sprzedającej się linii samolotów wąskokadłubowych. A321neo jest wysoko ceniony za niezrównaną ekonomikę, wydajność i oszczędność paliwa. Jesteśmy przekonani, że te dodatkowe samoloty A321neo w znacznym stopniu przyczynią się do kolejnej fazy ekspansji przewoźnika, który jest jednym z wiodących tanich przewoźników w regionie Azji i Pacyfiku - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży samolotów komercyjnych Airbusa.
Flota filipińskiej liniiObecna flota Cebu Pacific składa się z 90 samolotów: 16 ATR-ów 72-600, 20 airbusów A320, 22 A320neo, siedmiu A321, 16 A321neo oraz dziewięciu A330-900neo. Przewoźnik oczekuje na dostawę 101 airbusów: pięciu A320neo, siedmiu A330-900neo, 10 A321XLR oraz 79 A321neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 581 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 011 A320neo, 6 503 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 518 maszyn z rodziny A320neo: 19 A319neo, 2 048 A320neo oraz 1 451 A321neo.