Grupa Air France-KLM i należące do niej linie zobowiązały się do stopniowego zmniejszania swojego śladu środowiskowego, realizując odpowiedzialną i transparentną strategię. Do 2030 roku emisja gazów cieplarnianych generowana przez paliwo do silników odrzutowych ma być zredukowana o 30 procent na tonokilometr przychodu (RTK).
Dotyczy to emisji mierzonej podczas całego procesu obejmującego produkcję, dostawę i użycie paliwa w samolotach. Powyższy cel został właśnie zatwierdzony przez Inicjatywę Science Based Targets (SBTi) - organizację zajmującą się oceną i weryfikacją zobowiązań firm w zakresie redukcji gazów cieplarnianych w oparciu wiedzę naukową. SBTi potwierdziła też, że cele Grupy Air France-KLM (zakres 1 i 3) są zgodne z podpisanym w 2015 roku Porozumieniem Paryskim, które zakłada ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu znacznie poniżej 2°C, w celu przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych.
– Grupa opracowała spójne podejście, które powstało w ramach strategii „Kierunek Zrównoważony Rozwój” (Destination Sustainability), mając na celu redukcję emisji CO2 w oparciu o trzy główne filary: modernizacja floty, zrównoważone paliwo lotnicze oraz metody operacyjne. Zatwierdzenie celów przez SBTi jest gwarancją, że strategia dekarbonizacji Grupy Air France-KLM jest zgodna z celami naukowymi – powiedział Benjamin Smith, Prezes Grupy Air France- KLM.
– Stojąc w obliczu kryzysu klimatycznego, linie Air France wraz pozostałymi członkami Grupy Air France-KLM, biorą na siebie odpowiedzialność i są w pełni zaangażowane w redukcję śladu węglowego. W tym roku stworzyliśmy skrojoną na miarę aktualnych potrzeb strategię o nazwie Air France ACT. Jest ona oparta na czterech filarach: przyspieszona wymiana floty, stopniowe wdrażanie SAF do naszych lotów poza Francją i Europą, odpowiedzialny względem środowiska pilotaż oraz rozwój transportu intermodalnego dzięki wzmocnionej współpracy z operatorami kolejowymi. Zatwierdzenie celów redukcji emisji CO2 do 2030
r. przez SBTi potwierdza solidność naszego planu dekarbonizacji – skomentowała Anne Rigail, Dyrektor Generalna Air France.
– Chcemy nadal w transparentny sposób informować o wszelkich naszych działaniach w tym zakresie ich wynikach. KLM, wspólnie z Grupą Air France-KLM ma duże ambicje w zakresie odpowiedzialnego lotnictwa i rozwoju siatki połączeń w równowadze ze środowiskiem. Wymaga to fundamentalnych decyzji dotyczących floty, naszych operacji i wykorzystywanego paliwa. Cele poparte naukowo i związany z nimi kierunek redukcji emisji CO2 zapewniają przejrzystość, a jednocześnie wiążą się z poważnymi wyzwaniami. Aby im sprostać, musimy ściśle współpracować ze sobą oraz z naszymi partnerami z branży w celu opracowania rozwiązań technicznych i innowacji wspierających transformację energetyczną w lotnictwie – dodała Rigail.
Destination Sustainability - program zrównoważonego rozwoju Grupy Air France-KLM
Grupa Air France-KLM wdraża szereg inicjatyw, tak aby jej działalność miała mniejszy wpływ na środowisko. W tym celu powołała program „Destination Sustainability” (Kierunek Zrównoważony Rozwój), w ramach którego realizuje ustalone cele redukcji CO2 w oparciu o trzy główne filary:
Ambitny plan modernizacji i wymiany floty z wykorzystaniem samolotów nowej generacji, których eksploatacja pozwala na obniżenie emisji CO2 o 20-25 procent, w porównaniu z poprzednimi modelami. W tym celu Grupa inwestuje obecnie ponad dwa miliardy euro rocznie w zakup samolotów takich jak Airbus A220, Airbus A320- i A321neo, Airbus A350, Boeing 787 i Embraer 195- E2, które należą do najbardziej wydajnych samolotów w swoich kategoriach. Do 2028 roku samoloty nowej generacji mają stanowić 64 procent floty Grupy Air France-KLM.
Wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), które są wytwarzane z odpadów przemysłowych i pochodzących z gospodarstw domowych, w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. Air France-KLM wykorzystuje wyłącznie SAF wytworzone bez szkody dla produkcji żywności czy paszy, których produkcja nie konkuruje z łańcuchem dostaw produktów żywieniowych. Linie Air France i KLM są pionierami w wykorzystaniu SAF, które odgrywają kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego, ponieważ pozwalają obniżyć emisję gazów cieplarnianych średnio o 80 procent w całym cyklu życia. W związku z tym w listopadzie b.r. Grupa podpisała dwie umowy na dostawy tego paliwa, które zapewnią trzy z wymaganego 10-procentowego udziału SAF, co linie zobowiązały się osiągnąć do 2030 roku.
Poprawa efektywności operacji lotniczych poprzez stosowanie procedur ograniczających zużycie paliwa (kołowanie na jednym silniku, schodzenie do lądowania w trybie ciągłym itp).
Ponadto Grupa Air France-KLM współpracuje z całym szeroko pojętym sektorem lotniczym, aby przyspieszyć opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie projektowania i obsługi technicznej samolotów, silników lotniczych, jak też paliw syntetycznych, które są niezbędne, aby zredukować emisje generowane przez lotnictwo do zera.
SBTi - Science Based Targets
To wspólna inicjatywa CDP (organizacji non-profit promującej mierzenie śladu środowiskowego działań firm i organizacji), the United Nations Global Compact, Światowego Instytutu Zasobów (WRI) i WWF. SBTi określa i promuje najlepsze praktyki w wyznaczaniu celów środowiskowych w oparciu o najnowszą wiedzę naukową w zakresie klimatu, a także poddaje te wyznaczone przez firmy cele niezależnej ocenie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.