Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny z Okęciem czy bez?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ wbdata.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Centralny Port Komunikacyjny z Okęciem czy bez?
fot. WB dataWarto się przyjrzeć tym kolorkom.
WB data to firma zajmująca się między innymi przestrzennymi analizami geomarketingowymi. Jedną z takich analiz przygotowano dla przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który będzie powstawał obok działających już teraz lotnisk. Jest to na tyle ciekawy głos, że postanowiliśmy go przedstawić i nieco omówić.

WB data do swej analizy posłużyła się modelem probabilistycznym Huffa. To jeden z najbardziej znanych modeli ciążenia konsumentów do ośrodków handlowych na danym obszarze. Twórcy analizy dla CPK podkreślają, że nie dysponują pełnymi danymi i nie wszystko byli w stanie uwzględnić: opierano się o aktualną sieć dróg oraz linii kolejowych, założono obecne dane co do odsetka Polaków korzystających z transportu lotniczego, nie wzięto pod uwagę ruchu tranzytowego ani ruchu do Polski, a tylko z naszego kraju.

Niemniej, analiza może pokazywać pewne zależności, o których warto napisać. W badaniu rozważono dwa scenariusze. W obu powstaje CPK, ale w jednym dalej działa Okęcie, a w drugim nie. Samo przeanalizowanie powstania CPK, niezależnie od wariantu, pokazuje szanse i zagrożenia dla lotnisk w Modlinie i Łodzi.

Wariant z działającym portem Chopina

Jeżeli lotnisko w Warszawie dalej będzie obsługiwać pasażerów, oczywiste jest, że warszawiacy wybiorą właśnie je, a nie CPK. Z mapki wynika, że podobnie uczynią praktycznie wszyscy mieszkańcy aglomeracji mieszkający na wschód od stolicy. Nastawiony na przewoźników niskokosztowych Modlin wzmaga ten efekt i północne Mazowsze, również nie będzie raczej korzystać z Baranowa. Na liczbę pasażerów będzie też mieć wpływ Radom. O ile oczywiście powstanie i będzie miał zakładaną przepustowość 10 mln pasażerów rocznie.

Rzuca się w oczy, że w tym i w następnym wariancie, lotnisko w Łodzi swoich klientów będzie pozyskiwać w zasadzie tylko z samego miasta i jego najbliższych okolic.

 

Wariant korzystniejszy dla CPK

Likwidacja największego portu lotniczego w Polsce zmienia bardzo dużo. Rejon oddziaływania CPK rośnie nie tylko na prawie całe Mazowsze, ale i na Podlasie, powodując, że właśnie to lotnisko powinni wybierać ludzie mieszkający aż pod granicą z Białorusią. Pod presją CPK znajdzie się również Radom, Modlin, a nawet Olsztyn.

Twórcy analizy przewidują, że Modlin częściowo oprze się CPK. Port centralny będzie obsługiwał loty biznesowe i tranzytowe. Niskokosztowych linii nie będzie stać na CPK. W związku z tym zamknięcie Okęcia spowoduje, że pasażerowie korzystający z tanich lotów wybiorą właśnie to lotnisko, a nie Radom, który jest po prostu dalej.

 

Czy Okęcie przetrwa?

Na koniec analizy stwierdzono dobitnie: „Patrząc z punktu widzenia władzy, która chce stworzyć wielki hub w postaci CPK, likwidacja lotniska Chopina w Warszawie powinna być priorytetem. W przeciwnym wypadku planowany projekt wielkiego lotniska może zakończyć się niepowodzeniem.”

Nie jest to pierwsza opinia tego typu, choć jak słusznie zauważył Tadeusz Syryjczyk, politycy prześcigają się w różnych pomysłach, jak pogodzić wodę z ogniem i utrzymać lotnisko lokalne, na którym zależy ich wyborcom, przy jednoczesnym podtrzymywaniu opinii o konieczności powstania CPK. Politycy przeciwni CPK z kolei zdają się negować dla samego negowania pomysłów adwersarzy.  

Przy okazji stołecznego lotniska należy pamiętać, że zostało ono otwarte dla lotów cywilnych w 1934 roku w związku zamknięciem portu na Polu Mokotowskim. O tym ruchu zadecydowała presja cywilizacyjna na ten fragment miasta. Teraz identyczna sytuacja ma miejsce z Okęciem. Rzut oka na zdjęcia satelitarne pokazuje, że lotnisko coraz bardziej znajduje się w mieście, a nie pod nim. I ta tendencja już się nie zmieni.

 
Źródło: Google Maps
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

Infrastruktura i lotniska

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

Centralny Port Komunikacyjny 19 kwietnia 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Zobacz również:

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Łukasz Malinowski 17 kwietnia 2024

CPK. Audyt finansowy unieważniony

Prawo i polityka

CPK. Audyt finansowy unieważniony

simetra 29 marca 2024

O’Leary: CPK? Wspieramy rząd Donalda Tuska

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: CPK? Wspieramy rząd Donalda Tuska

Mateusz Kieruzal 02 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

Infrastruktura i lotniska

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

Centralny Port Komunikacyjny 19 kwietnia 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Zobacz również:

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Łukasz Malinowski 17 kwietnia 2024

CPK. Audyt finansowy unieważniony

Prawo i polityka

CPK. Audyt finansowy unieważniony

simetra 29 marca 2024

O’Leary: CPK? Wspieramy rząd Donalda Tuska

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: CPK? Wspieramy rząd Donalda Tuska

Mateusz Kieruzal 02 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5