Najnowocześniejsze w Polsce centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS poinformowało, że kryzys lotniczy, spowodowany pandemią COVID-19, wpłynął na decyzję o zawieszeniu działalności zakładu w Środzie Śląskiej. Procedura restrukturyzacji obejmie cały personel firmy, czyli ok. 220 osób. Wcześniej planowano w sumie zatrudnić niemal trzy razy więcej pracowników.
"Globalne prognozy wskazują, że zapotrzebowanie na usługi świadczone przez centrum serwisowania silników lotniczych, zbudowane w Polsce przez joint venture Lufthansy Technik i GE Aviation, wróci do poziomu sprzed pandemii nie wcześniej niż za kilka lat" – uzasadniono w oficjalnym komunikacie.
Trudna sytuacja branży lotniczej spowodowana pandemią
Zawieszenie działalności zakładu jest spowodowane trwającą od półtora roku pandemią. Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej – znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie się obniżyło.
Oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających szerokokadłubowe Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres działania na skrzydle. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.
– Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do momentu, w którym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy. Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym – podkreślili przedstawiciele joint venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silników w Lufthansa Technik oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorująca sieć zakładów serwisowych w GE Aviation. Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.
Wsparcie pracowników
Proces redukcji etatów rozpoczyna się dzisiaj od powiadomienia związków zawodowych, co otwiera obligatoryjne negocjacje. Po ich zakończeniu oraz podpisaniu umowy pomiędzy XEOS oraz związkami zawodowymi rozpocznie się procedura restrukturyzacji, która obejmie cały personel firmy XEOS, czyli ok. 220 osób.
– Deklarujemy szerokie wsparcie dla pracowników, aby pomóc im odnaleźć się na rynku w tej nowej sytuacji. Szczegóły dotyczące wsparcia zostaną wypracowane po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jesteśmy przekonani o wysokich kompetencjach i kwalifikacjach naszych kolegów, dlatego będziemy promować ich kandydatury do pracy w branży lotniczej i branżach pokrewnych, a także w innych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation – podkreślili Dyrektorzy Zarządzający XEOS: Thomas Lange i Rob Burton.
Inwestycja na międzynarodową skalę
Lokalizacja w Polsce tej wartej miliard złotych inwestycji została ogłoszona w 2016 roku. Nowoczesny zakład został zbudowany w rekordowo szybkim czasie 16 miesięcy. Równolegle firma szkoliła mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansy Technik w Niemczech i GE Aviation w Wielkiej Brytanii.
Uroczyste otwarcie i przyjęcie pierwszych silników do naprawy miały miejsce w 2019 roku. Przed wybuchem pandemii w firmie zatrudniano 300 osób z 14 narodowości. Rozpoczęta w 2019 roku budowa jednej z największych komór testowych w skali światowej zostanie ukończona, pomimo przejścia samego zakładu w tryb hibernacji. Prace konstrukcyjne potrwają do września 2021 roku.
Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do
momentu, w kt
ó
rym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak
dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy.
Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych
uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem
prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na
serwis silnik
ó
w lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne
działania infrastrukturalne, kt
ó
re zagwarantują utrzymanie budynku oraz
jego wyposażenia w stanie operacyjnym
-
m
ó
wią przedstawiciele joint
venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silnik
ó
w w Lufthansa
Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorują
ca sie
ć zakład
ó
w
serwisowych w GE Aviation.
Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych
miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.
Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do
momentu, w kt
ó
rym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak
dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy.
Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych
uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem
prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na
serwis silnik
ó
w lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne
działania infrastrukturalne, kt
ó
re zagwarantują utrzymanie budynku oraz
jego wyposażenia w stanie operacyjnym
-
m
ó
wią przedstawiciele joint
venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silnik
ó
w w Lufthansa
Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorują
ca sie
ć zakład
ó
w
serwisowych w GE Aviation.
Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych
miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.
Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do
momentu, w kt
ó
rym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak
dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy.
Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych
uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem
prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na
serwis silnik
ó
w lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne
działania infrastrukturalne, kt
ó
re zagwarantują utrzymanie budynku oraz
jego wyposażenia w stanie operacyjnym
-
m
ó
wią przedstawiciele joint
venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silnik
ó
w w Lufthansa
Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorują
ca sie
ć zakład
ó
w
serwisowych w GE Aviation.
Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych
miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.
Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do
momentu, w kt
ó
rym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak
dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy.
Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych
uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem
prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na
serwis silnik
ó
w lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne
działania infrastrukturalne, kt
ó
re zagwarantują utrzymanie budynku oraz
jego wyposażenia w stanie operacyjnym
-
m
ó
wią przedstawiciele joint
venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silnik
ó
w w Lufthansa
Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorują
ca sie
ć zakład
ó
w
serwisowych w GE Aviation.
Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych
miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.