Pojawienie się wariantu omikron koronawirusa spowoduje, iż na rynku oferowanie przestrzeni ładunkowej do przewozu cargo będzie wciąż ograniczone i w związku z tym stawki przewozu cargo lotniczego utrzymają się na wywindowanym poziomie, informuje AirCargo News.
W swoim najnowszym raporcie dotyczącym sytuacji na rynku, firma Baltic Exchange powołuje się na analizę autorstwa Bruce Chana, starszego analityka banku inwestycyjnego Stifel, w której przewiduje, że nowy wariant koronawirusa ograniczy oferowanie dostępne w siatce połączeń z uwagi na wprowadzenie procedur bezpieczeństwa, pojawianie się ognisk zakażeń oraz restrykcyjnych działań rządów.
Powrót belly cargo do poziomu sprzed pandemii? Może nie nastąpić
- Ten, oraz inne, nowe warianty, prawdopodobnie opóźnią powrót międzynarodowych podróży służbowych (lub ogólnie międzynarodowych podróży lotniczych) do poziomu sprzed pandemii, co oznacza, że na tych głównych szlakach również opóźni się data pełnego powrót oferowania w przestrzeni ładunkowej pod pokładami samolotów pasażerskich - powiedział Chan.
Analityk zaznaczył, iż możliwy jest bardziej pesymistyczny scenariusz, w którym oferowanie pod pokładami samolotów nie powróci już w pełni do poziomu sprzed pandemii, jeśli nastąpi trwała zmiana praktyki biznesowej w kierunku popularyzacji spotkań wirtualnych obok spotkań osobistych. Chan ostrzegł również, że decyzje krajów o wprowadzaniu ograniczeń lockdown oraz obawa społeczeństw przed pojawieniem się fali zakażeń, może wpływać na sposób wydawania pieniędzy przez konsumentów, którzy zamiast pozyskiwać dobra będą chętniej płacić za usługi.
- W naszej opinii wszystkie te czynniki spowodują, że utrzymają się wywindowane stawki przewozów frachtu lotniczego i wszyscy ci spedytorzy, którzy liczyli na pojawienie się ulgi wraz z tradycyjnym sezonowym zastojem przypadającym na pierwszy kwartał roku, mogą się jej nie doczekać - przynajmniej nie w takim zakresie, na jaki liczyli - ostrzegł Chan.
Ceny cargo lotniczego biją rekordy
Ostrzeżenie analityka rynku pojawia się w momencie, kiedy w ubiegłym tygodniu ceny przewozu frachtu lotniczego kontynuowały trend wzrostowy bijąc nowe rekordy indeksu. Najnowsze dane Baltic Exchange Airfreight Index (BAI) pokazują, że ceny frachtu lotniczego z Hongkongu do Ameryki Północnej osiągnęły rekordowy poziom cenowy 12,41 dolarów za kg, w porównaniu z ceną 6,77 dolarów za kg w tym samym tygodniu przed rokiem i 3,66 dolarami za kg w 2019 r.
Nowy rekord indeksu ustanowiony został również w wysokości stawek przewozowych cargo lotniczego na trasach z Hongkongu do Europy. W ubiegłym tygodniu, za transport frachtu w tym kierunku trzeba było zapłacić 8,46 dolarów za kg, podczas gdy w tym samym tygodniu ubiegłego roku 5,61 dolarów za kg oraz 3,27 dolary za kg w 2019 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.