The Boring Company, firma założona przez Elona Muska poinformowała w środę, że wygrała kontrakt na budowę systemu transportowego, który połączy śródmieście Chicago z lotniskiem O'Hare. Podróż w obie strony ma trwać nie więcej niż 12 minut.
Zgodnie z umową firma Elon Musk zaprojektuje, sfinansuje, zbuduje i będzie obsługiwać system transportowy łączący lotnisko O'Hare (Terminale 1-3) z centrum Chicago. Rok temu burmistrz Chicago, Rahm Emanuel wyraził swoje otwarcie na propozycje nowego szybkiego połączenia na miejscowe lotnisko w czasie poniżej 20 minut. – Jesteśmy bardzo podekscytowani współpracą z burmistrzem i miastem – poinformowała firma na Twitterze.
Musk, stojący za SpaceX i Teslą, stworzył The Boring Company do budowy tuneli transportowych jako alternatywnego środka transportu i sposobu na zmniejszenie korków ulicznych. Podczas czwartkowej konferencji prasowej zaznaczył, że kopanie tuneli może rozpocząć się w ciągu trzech do czterech miesięcy – po tym, jak firma uzyska zatwierdzenia prawne i środowiskowe. Pierwsi pasażerowie mieliby skorzystać z nowego rozwiązania już za trzy lata. Zaproponowany przez firmę Muska system pod nazwą Chicago Express Loop ma opierać się o autonomiczne, poruszające się w tunelu z prędkością przekraczającą 240 km/h pojazdy kołowe mogące zabrać kilkanaście osób, co ma zapewnić nieprzerwaną podróż z miasta na lotnisko O'Hare w około 12 minut. Obecnie kursujący pociąg na tej trasie, tzw. Blue Line, potrzebuje na dotarcie do lotniska około 40 minut.
Pojazdy, które mają zostać wykorzystane w Chicago zostaną zbudowane na podwoziu Tesli Model X i będą się poruszały bo betonowym torze, jednak nie będą z niego zasilane. Każdy pojazd będzie mógł zabrać do 16 pasażerów oraz będzie wyposażony w przestrzeń na bagaże, Wi-Fi oraz klimatyzację. Zakładana maksymalna częstotliwość odjazdów to 30 sekund. Całość ma być dostępna przez 20 h dziennie, przez każdy dzień tygodnia.
O Chicago Express Loop wprawdzie nie wiemy zbyt wiele, ale za to możemy być pewni, że będzie wyglądał dość spektakularnie. Pojazdy nawiązują bowiem wyglądem do tych, które znamy z filmów TRON.
Jak dotąd nie zostały jeszcze sprecyzowane fundusze z jakich projekt zostanie zrealizowany, ale Musk zapewnia, że będą to środki pochodzące ze źródeł prywatnych. Koszt przejazdu ma być wyższy niż w przypadku biletu na Blue Line, ale zdecydowanie niższy niż podróż taksówką. Rozważane jest także wprowadzenie możliwości odprawy już na stacji końcowej Chicago Express Loop w mieście, co miałoby skrócić czas przebywania na samym lotnisku.
Projekt budzi dość spore kontrowersje. Pomijając kwestie pozyskania finansowania, do przejścia są jeszcze liczne procedury administracyjne i to w zakresie bezpieczeństw systemu transportowego, który nie został jeszcze nigdzie na świecie wdrożony oraz możliwe problemy z samym drążeniem tunelu. Spółka działa wprawdzie od roku 2016, ale nie ma za sobą realizacji żadnego dużego projektu infrastrukturalnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.