W sobotę, 20 marca br. wykonany został ostatni lot pasażerski boeinga 747 w barwach China Airlines, tym samym kończąc erę “Królowej przestworzy” w lotnictwie pasażerskim Tajwanu.
W ostatni rejs pasażerski boeing 747 w barwach China Airlines wystartował w sobotę, 20 marca b.r. zabierając w pożegnalny “rejs donikąd” komplet pasażerów. Lot obsługiwany był maszyną o rejestracji B-18215, która jest ostatnim wyprodukowanym przez Boeinga modelem 747-400 w wersji pasażerskiej, dostarczonym do China Airlines w kwietniu 2005 r. Początkowo impreza pożegnalna planowana była na 6 lutego, jednak jej termin został przesunięty ze względu obowiązujące wcześniej ograniczenia w organizacji imprez masowych na Tajwanie związane z pojawieniem w kilku krajach świata nowych mutacji koronawirusa.
Specjalna oprawa wydarzeniaPodczas gdy z uwagi na pandemię wiele linii lotniczych na świecie, jak na przykład
KLM decydowało się na pożegnanie boeingów 747 bez udziału publiczności, dobre osiągnięcia Tajwanu w powstrzymywaniu koronawirusa (do tej pory od początku pandemii na wyspie odnotowano około 1 tys. przypadków zakażeń, w większości importowanych, oraz 10 ofiar śmiertelnych) pozwoliły na nadaniu pożegnaniu uroczystej oprawy otwartej dla publiczności.
Impreza “747 Farewell Party” rozpoczęła się o 7:47 rano. Pasażerowie otrzymali pamiątkowe certyfikaty oraz liczne upominki, a także mieli okazję wykonać pamiątkowe zdjęcia, zwiedzić cały pokład maszyny. Następnie boeing 747 z kompletem pasażerów, udał się w pożegnalny lot, którego trasa prowadziła nad Japonią, gdzie przed powrotem do Tajpej “Królowa przestworzy” wykonała okrążenie wokół góry Fudżi. Również menu na pokładzie pożegnalnego rejsu nawiązywało do kuchni prefektury Shizuoka, w której znajduje się najsłynniejsza góra Kraju Kwitnącej Wiśni.
Wielu pasażerów pożegnalnego rejsu, w rozmowie z dziennikarzami serwisu informacyjnego Setn, podkreślało przywiązanie do modelu samolotu, który na stale wpisał się nie tylko w historię lotnictwa wyspy, ale również był ważnym ogniwem komunikacyjnym Tajwanu w okresie jego rozwoju ekonomicznie. Z kolei dla wielu Tajwańczyków wyjeżdżających na studia zagraniczne lub na emigrację, boeing 747 stał się symbolem dalekich wyjazdów oraz powrotów do domu, wspominanym nawet w słowach lokalnych piosenek.
Jumbo do lamusaPierwsze boeingi 747 pojawiły się w barwach China Airlines w 1975 r., z miejsca stając się samolotami flagowymi narodowego przewoźnika Tajwanu. Boeingi 747 w przeszłości stanowiły również trzon floty dalekodystansowej EVA Airways, największych prywatnych linii lotniczych z wyspy, w barwach których służyły do 2017 r.
2017 r. był ostatnim, w którym boeingi 747-400 obsługiwały loty dalekodystansowe China Airlines, po czym samoloty były skierowane wyłącznie do obsługi najpopularniejszych tras regionalnych z Tajpej do Tokio, Hongkongu, Seulu, Szanghaju, Pekinu i Bangkoku. Ostatecznie w 2020 r. pandemia koronawirusa przyspieszyła decyzję China Airlines o wycofaniu modelu ze służby. Przewoźnik, który w III kw. b.r. poniósł stratę w wysokości prawie 24,8 mln dolarów, zdecydował się na pominięcie pasażerskich boeingów 747-400 w zimowym rozkładzie lotów 2020/2021.
W listopadzie 2020 r. przewoźnik poinformował, że
samoloty zostały wystawione na sprzedaż, dodając iż planuje zakończyć proces wycofywania maszyn przed końcem I kw. 2021 r. Zadanie sprzedaży samolotów zostało powierzone wyspecjalizowanej firmie zajmującej się obsługą majątku, powiedzieli przedstawiciele China Airlines w rozmowie z CNA.
Obecnie połączenia dalekodystansowe w siatce China Airlines realizowane są boeingami 777-300, które obsługują rejsy do Ameryki Północnej oraz airbusami A350-900, które obsługują obsługują loty do Europy. Zmiana w generacji samolotów zaznaczona była również podczas sobotniej ceremonii pożegnania boeingów 747 - “Królową przestworzy” wylatującą w swój ostatni rejs pasażerski żegnał szpaler boeingów 747, po przylocie w drodze do bramki maszyna mijała boeinga 777-300 w specjalnym malowaniu hybrydowym China Airlines oraz Boeinga oraz airbusa A350-900 w specjalnym malowaniu “karbonowym” łączącym malowanie niektórych prototypów A350 stworzonym przez Airbusa oraz malowanie przewoźnika.
Niezagrożona jest pozycja boeingów 747F we flocie cargo China Airlines. Przewoźnik z 18 samolotami boeing 747-400F należy do jednego z największych użytkowników tego typu frachtowców na świecie. Ważną częścią działalności China Airlines jest partnerstwo z firmą Foxconn, odpowiedzialną za produkcję produktów firmy Apple, w tym iPhonów. Samoloty China Airlines dowożą powstające na Tajwanie kluczowe komponenty niezbędne do produkcji, takie jak mikroczipy do fabryk w Chinach oraz obsługują część łańcuchów dostaw na rynki światowe.