Polska znajduje się na liście następnych kierunków w Europie, do których tajwańskie linie lotnicze China Airlines chcą zainaugurować loty, powiedział w Pradze prezes przewoźnika, informuje Centralna Agencja Informacyjna z Tajwanu. Start trasy mógłby nastąpić od 2025 r.
Tajwański przewoźnik narodowy, linie lotnicze China Airlines, planuje dalszy rozwój swojej siatki połączeń w Europie, wskazując na Polskę oraz Hiszpanię jako potencjalne przyszłe kierunki, powiedział Shing-Hwang Kao, prezydent China Airlines podczas konferencji prasowej w Pradze tuż po przylocie pierwszego samolotu inaugurującego trasę pomiędzy stolicami Czech i Tajwanu.
Czekając na DreamlineryNowo zainaugurowane 18 lipca
połączenie China Airlines z Tajpej do Pragi nie jest ostatnim kierunkiem w Europie, do którego chce latać tajwański przewoźnik. Na liście krajów europejskich, którym przyglądają się władze China Airlines znajduje się Polska i Hiszpania, jednak start połączeń nie nastąpiłby przed 2025 r., kiedy to flota przewoźnika z Tajpej ma wzbogacić się o
zamówione boeingi 787 Dreamliner.
To właśnie te maszyny w ocenie Kao będą optymalne do obsługi tras z Tajwanu do Polski oraz Hiszpanii pod względem oferowania. Do obsługi obecnych połączeń do Europy linie wykorzystują airbusy A350-900 na trasach do Pragi, Amsterdamu, Londynu Heathrow, Rzymu i Wiednia oraz boeingi 777-300 na trasie do Frankfurtu. Jeszcze przed uruchomieniem nowych połączeń do Europy, China Airlines rozważa zwiększenie częstotliwości obsługi lotów na istniejących trasach, np. do Pragi lub Rzymu, powiedział Kao.
Gotowa umowa dwustronnaPolska oraz Hiszpania to dwa kraje w Europie, z którymi Tajwan posiada podpisane umowy dwustronną o ruchu lotniczym, które nie są obecnie wykorzystywane, zwrócił uwagę Kao. W 2015 r. Polska oraz Republika Chińska (oficjalna nazwa Tajwanu), podpisały porozumienie dotyczące transportu lotniczego między tymi krajami. Umowa obejmuje loty pomiędzy lotniskami Tajpej Taoyuan i Kaohsiung a Warszawą i dwoma innymi, niewskazanymi jeszcze, lotniskami w Polsce. Zgodnie z treścią tej umowy, polskim przewoźnikiem, wyznaczonym do operowania lotów na Tajwan jest LOT, podczas gdy loty do Polski mogłyby wykonywać linie lotnicze EVA Air.
Według tajwańskich doniesień prasowych przewoźnicy byli najbliżej uruchomienia połączenia między Tajwanem i Polską w 2015 r. Loty miałyby być wtedy realizowane w formule code-share z przesiadką w Bangkoku, dokąd z Warszawy dolatywałby LOT, a z Tajpej EVA Air (Bangkok jest ważnym hubem przewoźnika, gdzie międzylądowania wykonuje większość lotów do Europy). Ostatecznie jednak LOT nie zdecydował się zainaugurować rejsów rozkładowych do stolicy Tajlandii, a w liniach lotniczych EVA Air miały miejsce znaczące zmiany we władzach spółki. Ani LOT ani EVA Air nigdy nie odniosły się oficjalnie do komentarzy prasowych o domniemanych planach współpracy.
Zapisy umowy po raz pierwszy zostały wykorzystane w praktyce podczas
pierwszego w historii lotu komercyjnego pomiędzy Polską i Tajwanem w kwietniu 2020 r. obsługiwanego przez Polskie Linie Lotnicze LOT. Od tamtej pory polski przewoźnik obsłużył kilka lotów czarterowych na Tajwan, nigdy nie doszło jednak do uruchomienia regularnych rozkładowych połączeń lotniczych pomiędzy Warszawą i Tajpej.
Osoba stojąca za organizacją kilku lotów czarterowych pomiędzy Polską i Tajwanem, Jimmy Lin, prezydent Grupy Lin’s Education Management
zdradził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym w czerwcu 2021 roku, że zarówno przedstawiciele China Airlines, jak i EVA Airways odwiedzali lotnisko Chopina i prowadzili badania na temat uruchomienia rozkładowych lotów do Warszawy.
Choć umowa wprost wymienia linie lotnicze EVA Air jako podmiot z Tajwanu upoważniony do obsługi lotów do Polski, to jak nieoficjalnie ustał Rynek Lotniczy, udzielenie praw przelotowych China Airlines nie stanowiłoby problemu. Podczas spotkania z dziennikarzami, prezydent Kao powiedział, iż linie lotnicze China Airlines są uwzględnione w ewaluacji.
Solidne przesłanki polityczne i ekonomicznePrzemawiając podczas inauguracji połączenia pomiędzy Pragą i Tajpej prezydent China Airlines podkreślił, iż pierwszy lot oznacza nie tylko zainteresowanie przewoźnika czeskim rynkiem lotniczym, ale jest również symbolem zacieśniających się więzów przyjaźni oraz wzrostu wymiany gospodarczej pomiędzy Tajwanem i Czechami. Wydaje się, iż podobne kalkulacje związane z rosnącą wymianą gospodarczą i zainteresowaniem Tajwanu regionem Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), który władze w Tajpej traktują jako bramę do Unii Europejskiej, mogą być brane pod uwagę przy planowaniu lotów do Polski.
W ubiegłym roku
Tajwan zainaugurował działalność Funduszu Inwestycyjnego dla Europy Środkowej i Wschodniej, który ma za zadanie jeszcze bardziej zwiększyć obecność ekonomiczną firm z Wyspy w naszym regionie.
Jednym z ważnych beneficjentów zwiększenia inwestycji Tajwanu jest blisko sąsiadująca z Polską Litwa. W szczególnym obszarze zainteresowania europejskich podmiotów jest uczestnictwo w łańcuchu dostaw oraz łańcuchu wartości przemysłu półprzewodników. W tym sektorze, uznawanym za strategiczny z punktu widzenia globalnego wyścigu technologicznego, Tajwan uznawany jest ze jednego z liderów, co szlakom lotniczym na wyspę nadaje szczególne znaczenie dla biznesu.