Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Tajwańskie linie China Airlines (CAL) ogłosiły zamówienie szerokokadłubowych samolotów i rozdzieliły zakup pomiędzy dwóch producentów. Przewoźnik podpisał umowę na airbusy A350-1000, boeingi B777-9X oraz B777-8F. Dostawy nowych maszyn mają rozpocząć się w 2029 r.

Tajwańska linia zdecydowała się zakupić 10 airbusów A350-1000, 10 boeingów B777-9X oraz cztery samoloty cargo - B777-8F. Wartość zakupu wszystkich maszyn opiewa na kwotę około 12 mld dolarów. Zamówione samoloty pasażerskie będą obsługiwać połączenia z Tajwanu do Ameryki Północnej i Europy. Dostawy mają rozpocząć się w 2029 r., a większość z nich zakończy się w 2032 r.

Według informacji w lokalnych mediach, nowe dodatki do floty China Airlines będą posiadać trzyklasową konfigurację pokładu z większą liczbą miejsc w klasie biznes niż posiadają obecne samoloty szerokokadłubowe przewoźnika. A350-1000 oraz B777-9, zastąpią we flocie obecnie użytkowane 10 boeingów B777-300ER oraz zapewnią zwiększenie floty szerokokadłubowców dla przyszłego rozwoju przewoźnika. Natomiast nowe B777-8F będą zastępować we flocie najstarsze B747-400F.

Wielomiliardowe umowy na nowe samoloty często muszą uwzględniać względy polityczne i biznesowe. Dotyczy to zwłaszcza Tajwanu, biorąc pod uwagę jego sytuację międzynarodową i presję, z jaką musi się zmierzyć, aby ustąpić chińskim roszczeniom o suwerenność, które są odrzucane przez demokratycznie wybrany rząd w Tajpej. Należy dodać, że zarówno China Airlines, jak i konkurencyjne EVA Air były w ostatnim czasie pod dość sporą presją Waszyngtonu, aby zamówić samoloty Boeinga w ramach zacieśniania półformalnego sojuszu między Tajwanem a USA w opozycji do Chin.

Stany Zjednoczone są obecnie najważniejszym międzynarodowym wsparciem i dostawcą broni dla Tajwanu, pomimo braku formalnych powiązań dyplomatycznych, a większościowym właścicielem China Airlines jest rząd Tajwanu. Jednak Hsieh Shih-chien, prezes China Airlines, powiedział w październiku, że przewoźnik nie stoi w obliczu żadnej presji politycznej w związku z decyzją dotyczącą swojej floty dalekodystansowej.

Flota China Airlines

Obecnie flota linii składa się z 82 samolotów: 14 airbusów A321neo, 16 A330-300, 15 A350-900, 10 boeingów B737-800, ośmiu B747-400F, 10 B777-300ER oraz dziewięciu B777F. China Airlines oczekują na dostawę 60 samolotów: 11 airbusów A321neo, 10 A350-1000, 18 boeingów B787-9 Dreamliner, sześciu B787-10, 10 B777-9X, jednego B777F oraz czterech B777-8F.

A350-1000

A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace by Airbus, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie i silniki. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.

Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).

Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świata

Samoloty 777X mają zabierać na pokład od 350 do 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo mają zastąpić na rynku. Rodzina B777X to wersja 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior.

Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać do 25 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Skrzydła posiadają składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów. Boeing sprzedał łącznie 446 pasażerskich B777X: 43 B777-8 oraz 403 B777-9.

B777-8F

Boeing wprowadził na rynek B777-8 Freightera w styczniu 2022 r. i posiada zamówienia na 55 maszyn tego typu. Nowa rodzina samolotów szerokokadłubowych charakteryzuje się udoskonalonymi projektami inżynieryjnymi i innowacyjnymi technologiami, w tym nowym skrzydłem z kompozytów z włókna węglowego i nowym i, paliwooszczędnymi silnikami. B777-8F ma mieć zasięg 4 410 mil morskich (8 167 km), a jego maksymalna ładowność wyniesie 118 ton, co pozwala klientom na mniejszą liczbę postojów i obniżenie opłat za lądowanie na trasach długodystansowych. Boeing będzie montował B777-8F w swojej fabryce w Everett, w stanie Waszyngton. Boeing Commercial Market Outlook z 2023 r. przewiduje 80 proc. wzrost globalnej floty frachtowców do 2041 r., w tym około 940 nowych frachtowców szerokokadłubowych, takich jak nowy -8F. Do tej pory Boeing sprzedał 55 maszyn B777-8F.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Biznes i przemysł

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2024

Samoloty COMAC C919 przewiozły już ponad milion pasażerów

Biznes i przemysł

Aer Lingus odebrał pierwsze dwa airbusy A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

China Airlines zapowiadają zwiększenie liczby lotów do Pragi i Wiednia - "Priorytet"

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zapowiadają zwiększenie liczby lotów do Pragi i Wiednia - "Priorytet"

Tomasz Śniedziewski 10 grudnia 2024

Siła bezpośrednich lotów: 75 proc. wzrost liczby turystów z Tajwanu w Pradze

Pasażer i linie lotnicze

Pięć ciekawostek związanych z China Airlines

Biznes i przemysł

Pięć ciekawostek związanych z China Airlines

Tomasz Śniedziewski 28 września 2023

Pozostałe z wątku:

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Biznes i przemysł

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2024

Samoloty COMAC C919 przewiozły już ponad milion pasażerów

Biznes i przemysł

Aer Lingus odebrał pierwsze dwa airbusy A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

China Airlines zapowiadają zwiększenie liczby lotów do Pragi i Wiednia - "Priorytet"

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zapowiadają zwiększenie liczby lotów do Pragi i Wiednia - "Priorytet"

Tomasz Śniedziewski 10 grudnia 2024

Siła bezpośrednich lotów: 75 proc. wzrost liczby turystów z Tajwanu w Pradze

Pasażer i linie lotnicze

Pięć ciekawostek związanych z China Airlines

Biznes i przemysł

Pięć ciekawostek związanych z China Airlines

Tomasz Śniedziewski 28 września 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5